Wednesday, January 26, 2011

REVOLUSI DUNIA DAN PERANAN KITA.SEDARKAH KITA???

Harapan agar kita mampu dihadapan.


Assalamualaikum WBT.


(Lambang kesatuan bagi Revolusi Tunisia)


Hari ini cukup berbeza dengan yang lepas,selalunya awal-awal pagi saya akan membaca kisah yang baik-baik sahaja.Berlainan dengan hari rabu 22 safar 1432  bersamaan 26/1/2011.Fokus utama yang tertera di laman berita harian mengisahkan tentang 'Tunjuk perasaan' mirip bentuknya pada revolusi yang di laksanakan di Tunisia.


MUQADDIMAH.


Ya,saya tidak salah,rakyat Mesir (Anti-Pembangkang) kini mengibarkan bendera negra Mesir dan juga Tunisia.Melambangkan mereka punya hasrat untuk melakukan satu peubahan yang cukup 'RADIKAL'.
Saya tidak mahu mengulas tentang radikal,ianya cukup meluas.Apa yang perlu saya hujahkan disini adalah soal perubahan dunia yang menolak kekejaman dan penindasan kepada kelas bawahan.

(Konfli yang berlaku di Kaherah (Tahrir) Mesir)

Hosni Mubarak telah mentadbir Mesir selama 30 tahun,kini adakah zaman kejatuhannya? Mesir sudah terjaga,bagaimana kita.Tetapi penulisan saya bukan bercorak penentangan pada kerajaan tetapi soal minda dan tindakan kita selepas dunia kian berkecamuk.


REVOLUSI DUNIA.


Saya lebih suka untuk mengatakan 'revolusi dunia'.Hal ini kerana,sejak 1800 yang dahulunya lagi telah mengalami pembentukan revolusi yang dikepalai oleh mana-mana individu yang berjiwa besar.Impian dan hasrat menolak dasar sekular dalam pmerintahan,cara monarki dan sebagainya menjadi perintis pada perubahan ini yang kita gelarkan 'REVOLUSI'.

(Fakta satu kepastian saya)

Revolusi telah berlaku sejak  bertahun dekad lamanya.Permulaan revolusi tercatat dalam lembaran sejarah yang memungkinkan dunia untuk berdepan dengannya.antara negara yang pernah terlibat dalam revolui adalah Maldova,Iran,Venezuela,AS,China dan yang terbaru TUNISIA.Revolusi mereka ini membuka mata dunia bahawa kuasa pemerintahan 'Kuku besi' tidak akan kekal lama.Bukan semua revolusi berbentuk pengislaman sesebuah negara,malah ianya dikarang hebat bagi membuktikan rakyat punya kuasa dan hak untuk diberi penjaminan yang hebat dari pimpinan.


IRAN.



Saya mengambil cotoh seperti di Iran,dimana pemerintahan monarki asalanya dipimpin  Shah Mohammad Reza Pahlavi dari menduduki takhta Iran.Penggerak pada revolusi ini adalah  Ayatollah Ruhollah Khomeini, Ayatullah menggerakkan revolusi ini dengan jayanya,sehingga Iran kini menjadi republik Islam yang tersohor dan kredibliti perdana menterinya kini Ahmad Ahmadinejad menjadikan Iran sebuah nergara yang hebat mengatasi kuasa besar dunia.

(Syah yang dijatuhkan oleh rakyat Iran)

Kuasa 'Syah' dilihat sebagai kuasa besar di Iran,takhta Iran dirangkul selepas hak pewarisan dalam pentadbiran jatuh ke tangan beliau.Sekitar tahun 1940 ayah beliau 'Syah Reza' melepaskan jawatan dan mewariskan kerajaannya pada 'Syah Reza Pahlavi'.Beliau tetap meneruskan cara pemerintahan yang cukup menduka-citakan.Sistem kapitalis di amalkan hinggakan,yang kaya terus bergya,yang miskin terus papa kedana.Mengaut keuntungan kerajaan secara mudah dan membiarkan rakyat kebuluran menjadi punca REVOLUSI di lancarkan.

(Ayatollah Khomeini yang berusaha mengasaskan REVOLUSI SYAH IRAN)

Seacara ringkas faktanya, Ayatollah Khomeini mengambil peluang untuk melakukan perubahan yang mnyeluruh ini (RADIKAL) dengan menyertai dunia politik yang penuh risiko.1960 selepas 20 tahun pemerintahan Syah,Ayatollah berperanan dengan cukup hebat di kerusi pembangkang.Kesannya beliau dipenjarakan dan menyebabkan ratusan terkorban demi menunjukkan rasa ketidak relaan hati mereka pada apa yang dilakukan oleh kerajaan ketika itu.

DIringkas kan lagi,1978 menjadi pemula pada revolusi ini,Ayatollah mengerakkan setiap penjuru bagi menawan kerajaan Iran yang dirangkuli oleh Syah yang kejam dan berkuku besi itu,maka berlakulah 'Black friday' dan lain-lain lagi.Iran kian bergolak.Selepas apa yang berlaku setahun selepas itu syah melarikan diri maka ketika itulah revolusi telah mencapai KEJAYAAN.

Ringkasnya,Iran telah menjadi dunia hebat kini setelah pembangkang menguasainya,dahulunya bersepakat dengan Amerika dalam dunia politik ,ekonomi dan juga sosial.KIni Iran didepan dalam mengutuk setiap daripada kelakuan Amerika pada dunia timur tengah.



TUNISIA.


(Membakar tanda protes *Azhar mengatakan ianya HARAM kerana membunuh diri dalam apa jua sekalipun dilarang oleh Allah AWT)

Saya kira apa yang berlaku di Tunisia tidak jauh tahunnya.Kalau di Iran saya hanya membaca,kini revolsi Tunisia berlaku di dunia yang penuh teknologi.Setiap apa yang berlaku jelas buktinya.Revolusi di Tunisia tercetus apabila satu protes maut, Mohammed Bouazizi  (26)

(Presidn Zien dan Leila,Kuku besi Tunisia)

Mohammed Bouazizi ialah seorang graduan sains perkomputeran yang menjual sayur dan buah-buahan di bandar Sidi Bouzid. Kerana menganggur dan kesempitan wang, Bouazizi berniaga di tepi jalan tanpa permit bagi menyara hidup keluarganya. Gerai beliau disita dan dia dilaporkan dikasari oleh pihak berkuasa tempatan. Cubaan beliau untuk melaporkan kekejaman pihak berkuasa tempatan tidak diendahkan. Sebagai tanda protes Bouazizi membakar dirinya pada 17 Disember tahun lalu dihadapan sebuah bangunan kerajaan. Beliau meninggal dunia pada 4 Januari lalu dan kematian Bouazzizi mencetus kemarahan rakyat marhaen.

Sekali lagi kejutan dunia ini beralku,tunisia di revolusikan oleh tokoh terkenal.Beliau mampu menggulingkan
Presiden Zine el-Abidine Ben Ali (74).  fakta diri Zine adalah ,beliau menyimpan harta peribadi di Perancis yang dianggarkan bernilai GBP 3.5 billion! Isteri beliau Leila Ben Ali, dicop sebagai Imelda Marcos negara Arab kerana terkenal dengan hobinya yang suka shopping terutamnya di Dubai.

Kini Tunisia juga dapat melepaskan cengkaman dari kuku besi dengan revolusi mereka.



PERANAN KITA.


(Seiring)

Sebenarnya saya mampu mencoretkan puluhan lagi fakta  yang tepat soal revolusi di Maldova,China dan sebagainya,Tujuan saya menulis bukan untuk pembaca membaca fakta semata,itu sahabat pembaca boleh teliti sendiri di laman sesawang (internet).Cuma dimana peranan kita apabila melihat corak dunia kini kian berubah,ikap raidikal yang digayakan oleh pejuang kebenaran telah terealisasi dengan sokongan dan pengaruh yang hebat.'The Third Jihad' kini juga menjadi hebohan ramai pihak.Amerika Syarikat sengaja mengumumkan bahawa dunia islam mahu melancarkan jihad.Adakah ia benar? bersama mengkaji.

(Pemimpin sebegini harus direvolusikan)

Mahasiswa patut mencuba untuk berfikir perkara ini.Bukan secara menyeluruh tetapi sekadar sahaja.Seperti kalam hukama' yang mahsyur :

(Jatuhkan mereka kita akan hidup dengan sempurna)

"Tidak perlu (jangan) untuk mengecapi secara keseluruhan,tapi Tidak perlu (jangan) Meninggalkan Keseluruhannya"

Mengambil cakna dan bertindak bagi melakuakan asal-asal revolusi itu sendiri adlah,menukarkan cara berfikir kepada yang lebih sensasi berlandaskan lunas syara'.Menjadi pemuda dan pemudi yang cekal dan hebat dari segi spritual mahupun fizikal.Berpendirian teguh walau apa yang dihadapi mampu menjadikan semua mahasiswa khusus di mesir (Selangor),amnya diselruh pelusuk dunia yang membaca tulisan ini.



PENUTUP.



Berusaha untu menjadi yang terbaik walaupun kita bukan sebaris dengan mereka yang terbaik.Dunia menghrapkan pemuda yang mampu merevolusikan akal yang cetek dan mampu mengeluarkan diri dari kegelapan sosial.Gunakan teknologi dengan sebaik mungkin.Jangan hanya bersemangat tetapi tidak memahamiasas perjuangan ini.

Peracayalah kita mampu untuk mengerakkan dunia,malah dunia bakal terkejut dengan cara kita berbicara tentang gerakan yang ada sinar islam didalamnya.Jangan cepat mengalah.Terus berusaha bagi mencapai perubahan minda yang ketara.Gunakan segala medium yang ada bagi mentadbir kesatuan mahupun masyarakat  di sekeliling kita.Jangan menunggu,bahkan bersedia secara spontan dalam merealisasiakan usai masai juang ini.

Kita sebagai 'Modern Intelectual' mampu melakukan segalanya,asalkan kuasa dan pengaruh itu mlik kita.


LET'S START TO DO SOMETHING,FOR A BETTER PLACE TO LIVE!!!!!!!


Muhammad Amirul Amin Maula LokmanHakim
Exco Sambutan dan Rehlah BKASM 10/11
Kaherah,Mesir
Rabu | 26/1/2011 | 22 safar 1432 | 10 - 11.22 A.M. 

2 comments:

  1. tulisan berat sebelah.walaupun berfakta mana pun..revolusi tidak membawa kita ke mana.hanya kehancuran dan kemusnahan negara.yang penting adalah mendidik umat,mentarbiyah umat dari bawah.

    ReplyDelete
  2. Hakikatnye,revolusi itu sendiri memberi kebaikan pada masyarakatnya... saksikanlah dunia ini.. Terima kasih atas bacaan saudara cairo.. (^_^)V

    ReplyDelete