Friday, February 18, 2011

BILA DAH SAMPAI KE MALAYSIA-PELAJAR MESIR

Assalamualaikum WBT.
Salam sejahtera,

SETELAH PULANG KE MALAYSIA

Sekian lama kita tida berhubung,selepas saya mengirimkan ‘post’ tentang kehangatan revolusi  Mesir,hinggalah Presiden Hosni Mubarak tumpas akhirnya.Pelbagai peristiwa telah berlaku kini,rasa seperti segalanya pastas berlalu.Kini saya telah berada di bumi ‘Malaysia’.Kalau sebelum-sebelum ini suasana agak lain sedikit kerana factor cuaca,kini saya dapat merasainya.Saya menulis diatas katil empuk yang saya tinggalkan setahun lebih yang lalu.

MEMPOLITIKKAN PELAJAR (MAHSISWA/WI) MESIR BAGI UMPAN PILIHAN RAYA.
(ANTARA yang wujud di MESIR)

Saya tidak mahu menceritakan apa yang berlaku di Mesir,segalanya telah dicoretkan di kaca television dan seumpamanya.Masalah politik bukan sahaja bermain di daerah Mesir sahaja,hingga ianya di bawa ke Malaysia.’Entah’ apa ragamnya dihantar pulang ke Malaysia,rupanya pilihan raya bakal menjelma.Itu senario yang berlaku kini,pelajar dan masyarakat di tipu oleh media dan kerajaan yang sepatutnya melaksanakan tanggungjawabnya.Menghantar pulang pelajar ke Malaysia TIDAK BOLEH dipolitikkan,kerana ianya adalah tertakluk dalam perlembagaan ‘Perkara 17’.Apa guna mencipta perlembagaan tetapi mengkhianati ia pula.Ini kerja pimpinan gila.

(Dato' Aziz Merican,yang mengendalikan Kelab 1 Malaysia)


Semasa saya berada di Lapangan Terbang Kaherah,saya berkesempatan untuk berkongsi cerita bersama Dato Shahidan Kassim (Mantan Menteri Besar, Perlis), Dato' Shahlan b. Ismail (Setiusaha politik Perdana Menteri),Datuk Hisham Abd Majid (Pengerusi Ulul Albab-centre of excellence),Dr Ramesh (Pegawai Penyelidikan Darurat,Malaysia),ahli-ahli kelab putera UMNO,1 Malaysia.Kami berbincang secara baik demi kepentingan anak-anak melayu dan rakyat yang berada di Mesir untuk dipindahkan,tetapi mereka apabila pulang ke Malaysia pula sebaliknya.Mereka menghentam persatuan pelajar yang ada di sana (Mesir).Percaturan politik 'gila' ini sering mendapat tempat dihati pejuang bangsa (UMNO) .
Agak baik nasib pelajar yang ditadbir mereka yang berfikir tentang akhirat.Bagi Kerajaan  Negeri Selangor,mereka berupaya untuk menghantar balik pelajar ke Mesir bagi menyambung pelajaran disana.hal ini kerana hasil Kerajaan Negeri Selangor amat memberansangkan,kemampuan itu telah sedia ada.Tetapi apa yang Kerajaan Negeri mahukan adalah untuk melihat sejauh mana Kerajaan Pusat mahu mempergulakan pelajar  melayu di Mesir yang cukup ‘Hard core’ dalam dunia politik ini.

Inilah gelagat politik yang secular,penindasan dilakukan mengikut cara falsafah pemikiran mereka.Dato’ Mahmood Zuhdi seorang pensyarah terkenal di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia menyatakan :
“Sistem yang diguna pakai oleh sesuatu pihak dan kaum itu dilihat dan boleh dicatur pergerakannya dengan pengambilan gaya falsafah yang mereka pegangi”
Ini menunjukkan,sesuatu system yang dihasilkan adalah bertitik tolak daripada daya falsafah pemikiran mereka.Contoh,seandainya sistem itu inginkan kekayaan yang melampau dan menindas dalam senyap maka pemikiran falsafah kapitalis dan gunakan.banyak lagi yang boleh yang nukilkan.
Bagi UMNO falsafah yang mereka gunakan adalah untuk menindas golongan agama.Dan menjadikan pentas Maulidur Rasul sebagai medan unutk mereka menjelaskan 'KEAGAMAAN'.Perlu diingatkan,ABU LAHAB dahulu juga mengusung RasulAllah SAW keliling Mekah bagi menyambut kelahiran Baginda serta menunbangkan hampir 70 ekor unta demi menyambut baginda.Tetapi istilah menyambut bukan dengan material bahkan dengan jihad hati yang berterusan.


PERUBAHAN SUASANA SELEPAS MENINGGALKAN.
(Lama tak menjamah Roti Canai)

Dalam borak-borak anatar kelompok kami di Mesir itu,pernah juga ianya menjadi topik hangat.Topik yang sering dibincangkan setelah melonjak ke tahun 2 ini adalah,’Perlukah balik tahun ini???’.Maksud perkataan BALIK disini adalah pulang bercuti ke Malaysia.Ketika itu boleh disaksikan sahabat-shabat yang diantara mereka bercerita apa yang perlu dilakukan,diaplikasikan ilmunya,hendak ziarah ke mana,dan lain-lain lagi.Saya termasuk antara kelompok yang nekad tidak mahu pulang ke Malaysia dan mahu menghabiskan masa 4 tahun di Mesir.Niat hati semenangnya mahu pulang.Siapa yang tidak ridukan kampung halaman.Tanpa disangka-sangka,yang mahu balik,yang tidak mahu balik semua pulang ke Malaysia dengan percuma,gelak sebentar kami melihat percaturan ALLAH SWT kini.

(Kuala Lumpur Makin Pesat)

Selepas pulang ke Malaysia.banyak perkara yang telah berubah.Berkata sahabat saya,Nasiruddin Faiz b. Ilyas dalam borak-borak kami di suatu hari :
Nasir : Banyak yang telah berubah walau kejap kita tinggalkan kawasan ini.
Amirul : Oh,sememangnya,jalan di kawasan menghala ke Kuala Lumpur dah cantik,depan rumah aku dah ada kawasan perumahan baru,budak dah besar-besar.. macam-macam la.. tapi kejap je kita tinggalkan.. macam lama pula.
Nasir : Yang kau kisahkan bukan perubahan material lok,perubahan material boleh dikira dengan mudah tetapi perubahan manusia yang dinilai dari sikap dan pergerakannya.Itu yang aku kisahkan.
Dungu seketika akal ini.Bagaimana mahu saya tafsirkan bahasa pelajar Kuliyah Bahasa Arab ini.Mereka juga mahir dalam menggulingkan akal lawan dengan gaya bahasa yang cukup cantik.Saya rasa pembaca juga boleh berfikir tentang perubahan manusia itu yang lebih utama.
MUngkin ini sahaja ayang mampu untuk saya nukilkan.Seandainya,bagi maklumat pembaca kini belum ada apa-apa lgi maklumat dari pihak berwajib tentang kepulangan kami ke Mesir kembali.Doakan keselamatan kami dan selamat kembali ke Mesir bagi menruskan senergi dakwah islam ini.

Wasalam,

Muhammad Amirul Amin Maula LokmanHakim,
18/2/2011,
03.11 P.M,

2 comments:

  1. sangat bgus entry ni...da kerajaan sndiri dipegang oleh BN..so, mereka anggap. segala benda dibolehkan..kdg2 benda yg tak betul pon dianggap betul..itulah kerajaan MALAYSIA

    ReplyDelete
  2. Syukran atas komentar dan bacaan... Teruskan menyokong...

    ReplyDelete