Thursday, October 29, 2009

Perbincangan di ShoutBox,kita hujahkan......

Salam buat rakan-rakan semua....
kini ana masih mampu mencoret sebuah kisah demi waktu yang terluang...

Dalam shoutbox yang terbaru ana terpanggil dengan komen yang diberikan oleh rakan-rakan sekalian.Ana tidak kenal siapoa gerangan beliau walaupun nama telah dilampirkan.Walau apapun,yang menjadi titik tolak disini masih ada lagi yang mahu bercinta dengan agama dan merindui isu didalamnya.Kini ana akan hujahkan bersama.

Ada yang mengatakan ana seorang yang berpegang kepada prinsip sendiri yakni "taksub" pada sesuatu hinggaklan ana tidak pernah mengambil isi atau fikrah dari yang lain dalam kosa kata hidup ana.Sebenarnya ulama muktabar mutakhirin kini, menyifatkan bahawa kita perlu memanifestasikan kata-kata dengan amalan kita.Mungkin ramai yang tidak paham dengan kalam ana,mahupun sebagitu yang terasa akan memahaminya.Selaku seorang bakal ulma' dan dai'e ana harus berdepan dengan ujian yang mendatang.Ana tidak perlu kisah denagn rintangan yang datanag dari pihak lawan khususnya.Tetapi dalam menjadi seorang yang berjiwa ulama ana akan menggunakan uslub kata-kata dengan terpelihara dengan itu segala perlakuan ana akan dipandang "siqah".Ini yang menjadi keperluang kepada kita sebenarnya,tidak kisah yang "da'ie" ataupun "mad'u"(yang didakwah) seharusnya bersikap terbuka dalam ruang lingkup islam sendiri.Jangan jadi jumud,jangan jadi bebas berfikir(sekular).


Segala yang terjadi sebenarnya rasa dengki kepada perjuangan seseorang,kamu boleh sekat perjalanan ana,kamu boleh matikan segalanya untuk mematikan ana,tapi kamu tidak akan mampu mematikan semangat ana selagi mana ana di bumi MESIR ini.Kalau kamu semua mengatakan cara dakwah ana berlainan dengan konsep kamu,kamu boleh katakan manakan sejarah telah membuktikan yang mendakwah tidak akan ramai dari yang didakwah.


Kesekian kalinya kita harus menjadi pembaca yang setia daripada menjadi pendengar yang leka.Kita mendengar ceramah daripada mengkaji apa yang disampaikan boleh merosakkan pemikiran kita(saqafah).Budaya malas membaja wujud dari semua insan yang leka dengan sifat mahu menentang tanpa mengkaji.Allah akan memenangkan musuh yang legih mahir dalam strategi perang daripada mukmin yang leka dan jahil dalam segi peperangan.Maksud disini kita perlu meningkatkan usaha kita dalam menaikkan syiar islam dimata akhirat dan dunia.


Akhir sekali,kepada semua pelawat yang mengunjungi blog ana,diharapkan dapat mengambil seidkit kata-kata ana sebagai ilmu dan yang buruk anada semua campak jauh-jauh.Tugas ana tidak berakhir disini,banyak lagi yanga ana harus teladani,seandainya ada kekurangan dalam penulisan ana,maka wajarlah pada anda semua menegur ana.Sudah sahih dalam hadis yang mana kita disarankan ingat-mengingati dalam mencapai isi kata mukmin sebenar.

Salam serikandi khulafa.

Monday, October 26, 2009

Khas Bagi Warga OTE SAMTTAR

Salam ukhwah kepada semua pelawat blog ana.
Sudah lama tidak bersua, rasa gelodak dijiwa.


Diharapkan rakan-rakan sihat hendaknya.Kehidupan ana dimesir makin bertambah baik,cuaca pun makin menghampiri musim sejuk.Kuliyah pun sudah bermula.Macam-macam ragam bagi kami pelajar tahun satu disni,biasalah budak baru kan.

Apa yang ana mahu bawakan dalam blog kali ini adalah perbincangan mengenai BLOG kesayangan ana iaitu Blog OTE.(http://ote-samttar08.blogspot.com/).Blog ini hasil wacana dari setiap ahli,maka blog ini diwujudkan hasil lelah kawan baik ana iaitu hanifah.Segala kelengkapan kita sajikan didalamnya.Dakawah,isu semasa,perkembangan persatuan juga kita sajikan.Tapi bagitulah ragam manusia,semuanya tidak sukakan pada perkembangan tetapi mahu bersaiang demi menunjukkan dir siapa abu lahab,siapa abu jahal,siapa qarun dan siapa firaun.Inilah realitinya,semua mahukan "tasmiah" iaitu nak tunjuk "hero".

Perkara yang paling ana sayang akan ana jaga setiap darinya,akan ana pastikan kehidupannya sempurna,tetapi apabila blog ini yang mana daripada persatuan yang paling ana sayang telah dicemuh bagai pihak dan bagai insan,ana terus tersentak,seandainya ana tidak bertindak,blog ini akan mati dan tiada fungsi dalam usia dakwah ini.Kepada semua rakan-rakan ana,ana kini jauh dari makam asala ana,ana dimesir jadi satu musykil bagi ana untuk meninjau seharian,bagi blog ini.Ana hanya berharap pada semua ahli OTE agar menjaga blog ini.KIta sudah tiada persatuan,maka peliharalah apa yang kekal kini.

Kalau ada yang katakan TINGKATA ENAM mereka pada zaman mereka hebat,biarkan ianya berlalu,jangan ambil sebagai ejekan dan cacian tetapi ambil sebagai ujian dari ALLAH,agar kita dapat perkuatkan persatuan ini.Kalau boleh ana mahukan semua ahli berjumpa dan berbincang,bagaimana mahu perkasakan persatuan ini.Andai anda tidak bergerak,OTE akan mati dan padam dari memori setiap ahli,yang hanya akan kekal adalah 2-3 kerat ahli sahaja.Bergerak demi persatuan kita,jangan biarkan anasir luar datang membantutkan apa yang telah kita lakukan sebelum ini.

Diharapkan kita bersama-sama dapat melhirkan rasa syukur kita pada allah diatas kekuatan persatuan ini,tiada yang lebih enak dari perasaan cinta pada persatuan Demi ALLAH yang kita sujud atasnya bersama,demi MUHAMMAD yang kita dakwa sebagai imam,demi AGAMA yang kita anuti bersatu,kuatkankanlah wahai rakan....
Seandainya perjuangan OTE ini telah lari dari islam,saya akan jauh tinggalkannya.


wasalam.

Saturday, October 17, 2009

Harapan ISMA kian LUMPUH.



salam sayang dari saya untuk rakan-rakan.
Bertemu lagi dalam ruangan ini.


Dalam kesibukan yang melanda berbagai pihak,saya cuba kehadapan bagi memberikan beberapa komen dan pendapat yang mungkin menjadi batu lonjatan kepada pemikiran-pemikiran kita semua.

Menjangkau sebulan dimesir ini,berbagai perkara telah saya ketahui dan amati khususnya bidang ilmiah ini.Kalau anda semua nak tawu,dimesir ni certita politik dia pon hebat,kalah politik dimalaysia,bukan politik mengenai kerajaan mesir,tetapi mengenai kerajaan malaysia juga,apa yang saya mahu tegaskan disini adalah penekanan pemikiran umno makin meluas dibumi yang cukup suci ini.


Umno kini makin hebat dimesir,mereka menggunakan saki baki pejuang agama untuk menguatkan lagi kaedah perjuangan mereka.Mereka sanggup menipu pihak tertentu bagi mendapat pengaruh dan kuasa.Mereka sanggup melakukan apa saja bagi mendapat kebatilan yang mereka sendiri inginkan.Kalau rakan-rakan mahu terang lagi,di tempat yang aya duduk ini,di mesir ini adalah kaherah,ramai pelajar melayu menetap disini.Jadi,kesatuan ini sering kali mempengaruhi minda remaja islam selangor dan malaysia bagi menjolok fikrah mereka agar pecah dari kepompong ukhwah islam.

ISMA adalah atu persatuan yang saya mahu ketengahkan.Persatuan ini asal nya persatuan islam bagi menguatkan lagi ukhwah islam.Tetapi itu hanya retorik semata,mereka hanya menggunakan islam sebagai pendinding kalam mereka.Mereka ini perosak bagi persatuan yang diiktiraf kerajaan selangor iaitu (BKASM).Mereka juga memproses ideologo sesat dari segipengaruh islam itu sendiri.Ramai pelajar baru yang setara dengan saya telah diburukkan pemikirannya dengan ideologi PERSATUAN BUSUK ini.Kalau anda berada dimesir anda paham apa yang terjadi.Anda paham apa yang umno dan ISMA dan KEDUTAAN berikan kepada umat melayu disini.Saya tentang mereka disini.Saya dan rakan-rakan yang masih mentah hanya melihat situasi ini dengan kesabaran dan penghayatan.

Mungkin ini tidak sesuai kita bincangkan sebagai perkara global,tetapi untuk info rakan-rakan saya cuba dedahkan sedikit,saya masih belum arif bab persatuan disini,tetapi untuk menilai mana yang baik dan buruk itu kepakaran bagi mereka yang punya ilmu di dada.Mungkin kini tindakan dari abang2 senior sudah mencukupi,dan kami yang masih mentah tiada takhta dalam genggaman hanya akan menyokong persatuan yang membantu kami sejak kami pijakkan kaki kami di mesir ini.

Saturday, October 10, 2009

Mesir dan Aku.....



salam....
buat semua pengunjung blog ni>>>>

Kepada semua kawan2 yg nga baca blog ku ini,hari ni dapat juga sy mengUPDATE blog ni.Bukan senang nak update tau.huhu.

Ya.. kini sudah sebulan sy di mesir,segalanya banyak berubah,dari segi tingkah laku dan segalnya makin hampir dengan allah.Hidup disini tidak sama ngn hidup kat malaysia.Cni zuhud sangat.Ulamak2 kat tepi jalan je.Wali allah dekat tepi2 longkang je duduk,kat cni baru kte tawu hebat ke atau x hebat org 2.Banyak pengalaman kat cni.hehe.. nek keteapi mana ada tingkap.hehe.. nek bas ngn org bawa kmbing kat atas bahu. macam2 la..

Pengalaman banyak mengajar aku hidup.Kat cni yang paling aku x larat nak tahan adalah rasa kerinduan.Rindu kat mak ayah.. aduh.. pedih sekali nak tahan.. tapi kena tahan gak.Rindu kat kawan2 pun sama gak.. ble tgk senyuman mak ayah,guru2,kawan2 kat gamba2 yg lepas,aku tawu dorang sedang merindui aku kembali.

Sebulan kat cni pon aku dah x tawu nak cte dari mana,indah betul islam kat cni.Suasana islam 2 mmg hidup kat tengah2 kota kaherah ni.Itulah cantiknya negara islam.

Kursus bahasa makin berakhir,mula2 bosan kursus bahasa ni,tapi lama2 sonok pulak,sebabnya masing2 dah mula pandai cakap arab dah ngn ustaznye..hehe.. cte bola la... macam2..

Apa yang ada diatas adalah coretan kenangan semata,hanyalah coretan zahir,tapi apa yang penting adalah dakwah.Aku rasakan 4 tahun disini adalah satu medan untuk aku bangkit menentang anasir jahat dimalaysia.Kalau aku je yang nak bergerak untuk halang sume kemaksiatan 2,aku x mampu..Aku perlukan kawan2 di sana juga.Jagalah suasana hidup sana.Pilih kawan dan pemikiran yang benar.Jangan mudah terpengaruh.Pastikan hiudp ini ada kepastian dan tujuan.

Azhar Alsyarif adalah kilang melahirkan ulama,seruan ini aku pegang dan pastikan diriku dan rakan2 ku disni akan menjadi ulama yang terlatih untuk bersuara dimalaysia.Kami tidak hanyut dengan duit,kami tidak gian dengan wanita,kami tidak gila dengan jawatan,berilah sejauh mana kehebatan duniawi,kami akan tolak.Seandainya benmar kata2 kami ini,barulah kami boleh digelarkan ulama.

Untuk kawan2 dimalaysia,

Belajar bersungguh2... ingatlah dunia memerlukan manusia yang menyebut islam,malaysia memerlukan orang2 yang belajar agama.Seandainya golongan yang belajar agama juga songsang dan berpenyakit kronik,maka hancurlah sialam rakan2... Anda semua mungkin x nampak lagi sejauh mana realitinya... tetapi ingatlah.. islam memerlukan kita.. Kalau bercinta itu merosakkan islam,berpisahlah dari perasaan itu,kalau pergi ketempat hiduran itu mendatangkan fitnah pada islam maka jauhilah.
Ketahuilah... kita akan berada dihadapan untuk disoal kelak...
adakah kita mampu menjawab semua soalan allah???
Kalau jawapan tentang diri kita masih belum kita selesaikan... bagaimana kita mahu cari jawapan untuk orang lain.. pahamilah.... Mungkin anda semua katakan,ah.... konon belajar agama alim lah 2!! konon pegi mesir hebat la 2!! katakanlah banyak mana carutan dan cacian.. aku x kan berundur walau selangkah pun dari menjaga kedaulatan islam....

Kepada rakan2... kita kekalkan kerinduan serta sayang kita hanya pada allah dan sebagai ukhwah kita... itulah benteng kekuatan kita.. terus maju bersama islam...

Tuesday, September 1, 2009

2 haribulan 9 satu cabaran baru.

-2.47pm
-1/9/2009

Disini saya mahu menukilkan satu kisah,tentang diri saya yang teramat resah untuk menunggu keesokan harinya.Saya tidak mengerti kenapa saya rasa gelisah,risau,serba x kena dan len2 lagi.Sedangkan penghijrahan saya ke mesir sememangnya satu impian yang saya nantikan,tp bila sudah tiba waktunya saya rasa serba tak kena.

Untuk pengetahuan semua,berbagai perkara yang bermain dalam fikiran saya,sambil menghitung jam dan minit untuk keesokan harinya,saya berfikir mengenai kemampuan saya untuk berjihad disana.Kalau orang berperang,mesti sudah berlatih lama.Tapi bagi saya,saya masih ingat latihan perang,tetapi sudah lupa cara tindakan bila diserang musuh.Maksudnya,saya ingat pengalaman2 sebelum ini tentang perjuangan menuntut ilmu,tetapi adakah kali ini saya mampu untuk menangkis serangan ujian dari ALLAH disana nanti.Iman saya sungguh lemah.Belum jejak dibumi mesir saya susah fikir macam-macam.Ini yang saya risaukan.


Waktu terus berlalu,bagaikan air yg memlaui hulu0hulu sungai menghala ke laut,saya terus melihat jam.Terus dan terus tanpa jemu melihat riak wajah bapa ku,Ibu ku,saudara mara ku.Bagi ibu bapa ku,banyak mereka berkorban untuk saya ke sana,wang ringgit dan segalanya tidak diendahkan.Saudara mara,adik beradik semua memberi sokongan dan mengharapkan komitmen dari saya.Saya bersyukur atas pengurniaan ini.


Saya melihat sekeliling bilik saya,bagai sayu melihat linangan air nata saya,saya lihat katil saya,bagai berkata selepas ini tiada lagi yang akan menghempapku.Pintu berkata selepas ni tiada lagi yang akan menghempas ku. Semua tu saya dengar.Terima kasih wahai makhluk ALLAH.


Kesekian kalinya,saya akan tunggu hingga ke pagi,menanti impian yang menjadi,melihat wajah pengharapan dari kalian.Khusus buat semua yang pernah mengenali MOHAMAD AMIRUL AMIN MAULA LOKMAN HAKIM.

Friday, August 28, 2009

KES KARTIKA DAN UMNO... BACA!!

BERBUIH DAH MULUT WE~~~~


Perdebatan mengenai kes kartika makin hangat diperkatakan,tidak kurang dalam negara malah wartawan luar negara juga mahu ambil tahu tentang hal ini.Bagi saya kes ini dapat menceritakan segalanya mengenai keseriusan kerajaan dalam perlaksanaan hukum ini.

Beginilah,banyak buletin,blog yang telah mengePOSkan tentang hal ini,Semuanya menyalahkan pihak tertentu, Pada mula nya hal arak ini kecoh di selangor seperti mana yang terjadi pada DR.Hasan ali dan Ronnie liu,hal ini juga menjadi topik hangat geng umno dan geng PR untuk menentukan siapa yang lebih hebat dalam ruang lingkup perlaksaan sahaja.


Puas kita berdebat dengan orang-orang yang memikirkan dasar kebangsaan semata-mata ni seperti umno.Umno dari dulu "always tak kesah" .Hal agama memang dipandang sebelah mata,bila pejam dua2 mata langsung tak nampak dah.Tapi bila kata sebegini rupa orang-orang umno berupa pencacai2 umno dalam myspace ni marah.Masih perjuangkan cita2 lama mereka yang dah jadi "busut" tu.Sudahlah umno,Hentikanlah BN.


Bila kita bercerita pasal arak,kita terangkan soal hukuman,kita terangkan soal perlaksanaan,mereka marah,mereka umno katakan ini ada kaitan dengan politik,"kepala ayah kamu" pada umno.Ini kes islam,bukan macam kes rasuah yang kamu-kamu umno lakukan,bayar mahkamah terus selesai.
Ini kes iman,ini kes hukum,ini soal amanah kamu umno dengan ALLAH.


Kesimpulan yang saya mahu tegakkan disini adalah,Umno-umno sekalian perlu pahami balik apa itu hudud,perlu kaji balik apa itu hukum ALLAH.Sewaktu dikem BTN meru KLANG mereka mempersoalkan hudud,saya orang pertama bantah perkara itu,dan disini saya akan bantah lagi pada anda semua yang masih "bodoh" dan "cetek" bab hudud ini.Serahkan hal ini pada mereka yang ahli,kita ramai ulama2 dan pakar agama yang hebat dimalaysia,jangan serahkan pada ulama-ulama yang telah disogok dengan ilmuan umno,kalau kita bagi mereka yang "handle" pastinya babi boleh disentuh tapi tidak boleh dimakan,arak boleh diminum asal tidak memabukkan.Fikir-fikrkan lah...


Kepada rakan-rakan PR kes kartika adalah salah satu masalah agama,tolong jangan kaitkan dengan politik,kerana konsep kita adalah islamkan politik!!! bukan memPOLITIKkan islam.


-LOK-

Sunday, July 26, 2009

Celaru

Malam ni..
malam yang cukup asing bagi ku..
aku merasakan satu perkara lagi yang belum cukup bagiku..
Beberapa hari,berapa detik..
aku akan meninggalkan bumi malaysia..
ya...
aku telah berada di malaysia ini agakalama..
19 tahun ku disini..
kenapa bila aku mahu meninggalkan,aku rasa terkilan???

Hidup aku makin digoda...
laman jiwa makin digodak...
syaitan iblis kian menghasut...
Konflik keluargaku...
masih berada dihalaman kelu..
ah... masih belum selesai lagi...
kenapa ia terjadi???
aku sedari...
iman dan taqwa selalu dijauhi...
konsep islam selalu silangkahi..
mengambil adat sebagai hujah perhati...
Bilakah keluargaku mahu mengikut urusan tuhan..
Mungkin setelah bala datang membawa pengajaran..

Adakah pemergian ku ke bumi mesir akan mengubah segalanya???
Apakah yang akan terjadi pada celahan sengsara ini??


Aku makin kaku..
Aku makin keliru..
Dakwah orang aku lakukan..
Tarbiyah orang aku kerapkan...
Tetapi..
keluarga ku....
masih ditakuk lama...
masih kurang peringatan Esa...

Banyak perkara telah ku tanyakan pada rakan-rakan..
Soal mesir dan kediaman...
Mengapa hati ini belum dapat panggilan...
seruan hebat yang tidak ada kecelaruan..

Bantulah kami..
bantulah aku..
bantulah semuanya...
Ya-ALLAH....

Monday, June 22, 2009

RAKAN SAMTTAR

Assalamualaikum w.b.t

Bertemu lagi dalam segmen ini.Izinkan saya menggunakan "AKU" sebagai kata ganti nama saya.


Kepada semua kawan-kawan yang sedang melawati blog aku ni,hayatilah tulisan aku ni.Sebenarnya aku memang berhajat untuk menulis perkara ni.Tapi,mungkin ini masa yang ad,aku tulislah,kali ni aku rasakan ianya bukan berkisarkan politik,tetapi berunsurkan umum.

Kini sudah 22/6/2009,waktu yang amat singkat bagi aku nk enjoy2 ngn kawan-kawan aku.Yelah,semuanya da dapat U,semua da dapat hala tjunye sendiri.Aku kat SAMTTAR bukanlah lama sangat,sebab aku dok kat samttar dari bulan satu taun 2008,aku asalnya skol samten,so memng bukan anak kandung samttar la..huhu... tapi kat samttar agak bez dan ok la.Sebab banyak yang aku dapat kat samttar 2.Yang aku x penah terpikir pun ak dapat kat samttar,bukan awek la,tapi pengalaman.Pengalaman di samttar memang mengajar aku segalanya,dari sudut kepimpinan sudah tentunya,dan dari segi kehidupan juga sebab dalam hidup aku 1st time aku dok umah sewa.hehe.Dok uma sewa asyik sardin2 je,sampai sardin pon tension tgk muka aku.hehe

Kalau untuk aku ucapkan terima kasih pada kawan-kawan sebab bagi sokongan aku kat samttar mmg x cukup,esok pon x abis.Sebab banyak sangat la.Dan 28/6/2009 ni semua nak masuk U.Entah bila dapat lagi jumpa dorang ni.Petang tadi aku duduk dan terpikir apa yang aku belum buat lagi kat kawan-kawan aku kat samtar ni,sebab aku rasa macam x puas.Aku rasa semua yang aku hajat kan dah kesampaian,tapi masih ada juga,agak lama aku berfikir tentangnya,dan barulah aku tahu yang ad sebenarnya yang aku belum lakukan.X la banyak sangat dan besar sangat ap yang aku nak buat 2,tapi ad la juga.Aku akn cuba tunaikan perkara ini.Tetapi aku xleh la gtawu korang sume,huhuhu.

Sedeh,kecewa,pilu,touching sume ad dalam hati aku skng,entah kenapa kawan ni penting dan mesti ad untuk aku,kalau xde kawan xboleh ke?? Aku penah bercinta(skng da xda) dan ak xpenah rasa perasan ini kat kawan2 aku lagi.Masa aku bercinta pon xlah rasa sayang sampai macam ni sekali.Aku sayang sangat kawan2 ak kat samttar,kawan2 samten pon sama,kawan2 taman aku pon sama gak.khusus untuk kali ni pada kawan2 samttar aku la.Kali ni aku terasa sangat hilangnya kawan.Bila da masuk U sume da sebok entah ingat atau tidak pada aku ni.hehe,

Malam semalam ad dinner kat samttar.Walaupun kehadiran agak mengecewakan tetapi majlis itu sebagai penawar pada masalah tu.Pada mulanya aku yang rancang majlis ni dan dapat sokongan dari kawan2 lain so go on je la kan.Masa yang singkat menyukarkan majlis ni.Bila aku minta kawan2 aku dari banting uruskan majlis ni,dalam hati aku,aku jangkakan yang dorang menolak,tapi dorang terima.Ok aku nak tengopk macammana majlis ni nanti.Dan tibalah waktunya aku lihat serba x kena untuk majlis tu.Ni x cukup,2 x cukup,dan ak xpuas hati.Ak tanya kat diri aku.Aku berfikir seketika sambil melihat keadaan sekeliling,sebenarnya ap yg ak fikirkan tadi adalah satu perkara yang teramat bodoh bagi aku,dan berdosa bagi aku,terus aku beristihgfar.Sungguh besar dosa aku kerana berfikir begitu,aku x fikir ke soal penat mereka? aku x fikir ke soal ngantuk mereka? semua ni aku x fikir ke? sungguh biadap untuk aku.Lantas aku teringat bahawa ketika inilah syaitan datang menghasut aku.Aku sedar segalanya dan meminta pertolongan dari ALLAH.Mereka lakukan majlis ni dengan sempurna sekali,hingga semua balik ke rumah.Tiada masalah pun yang datang.klu yg kecil2 2 biasalah kan.Aku sebenarnya percaya yang dorang boleh buat, sebab samttar ni rumah asal mereka dan aku ni hanya menumpang seketika.

Kawan-kawan ku,sedarlah bahawa kita ini saling memerlukan,dari segala aspek dan perkara kita tidak lari dari meminta.Kita perlulah perkuatkan ukhwah ini.Aku harapkan agar kita dapat berjumpa lagi 4-5 tauh akan datang.Rasa sayang aku kat korang sume x penah padam walau seinci pun.Aku berdoa agar kita semua dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki dan berjaya agar kita dapat bertemu dalam kebahagian.Teruskan hubungan ini,walau jauh kita pergi,walau jauh kita tempuhi ingatlah kenangan kita ini.Tiada yang lagi manis selain kenangan kita di OTE.Agar kita terus memegang pada tali ALLAH dan tidak lah kita berpecah belah.Seandainya kita tidak dapat berjumpa didunia ini,dapatlah kita berjumpa disyurga ALLAH.Agar rasa sayang ini mampu mengingatkan kita pada kekuasaaan ALLAH yang menciptakan rasa sayang ini kepada kita.Jangan takut untuk berkawan kerana hubungan ini adalah sah kerana RASULALLAH MUHAMMAD S.A.W juga bersahabat.

Akhir sekali,peganglah kata-kata ini,bahawa kita perlu selama-lamanya inilah kita sampai bila-bila,tiada yang manis antara semua ini,terima kasih,terima kasih,syukran jazilan atas sokongan kawan-kawan semua dalam ote dan segalanya.BerTEMU kita atas sebab ALLAH dan berPISAH kita atas sebab ALLAH.Salam sayang saya pada semua,moga kita berjumpa lagi dan sihat sejahtera.

barakaallahu taala fih ukhwatina,


wasalamu alaikum warahmatullahitaala wabarakatuh.

Sunday, June 14, 2009

Wanita Ketahuilah,Siksa ALLAH adalah BENAR

Assalamualaikum... .

10 Sebab Wanita diseksa di akhirat

Berkata Ali r.a.: "Saya dan Fatimah telah pergi ke
rumah Rasulullah a.a.w, Apabila kami masuk ke rumah
baginda maka kami melihat Rasulullah s.a.w Sedang
menangis, maka saya bertanya kepada Rasulullah: 'Ya
Rasulullah Mengapa Rasulullah menanggis?"
Rasulullah bersabda: "Aku melihat 10 jenis seksaan bagi wanita antaranya:


1. Orang perempuan yang digantung dengan rambutnya dan
otak di kepalanya mendidih.

2. Orang perempuan yang digantung dengan lidahnya dan
tangannya dikeluarkan dari punggungnya dan minyak
dituangkan ke dalam kerongkongnya.

3. Orang perempuan yang digantung dengan buah dadanya
dari arah punggungnya dan air kayu zakum dituangkan kedalam kerongkongnya.

4. Orang perempuan yang digantung dan diikat dua
kakinya beserta dua tangannya sampai ubun-ubunnya dan
di belit dengan beberapa ular dan kala jengking.

5. Orang perempuan yang makan badannya sendiri dan di
bawahnya terdapat api yang menyala-nyala.

6. Orang perempuan yang memotong badannya sendiri
dengan gunting daripada neraka.

7. Orang perempuan yang berwajah hitam dan dia makanusus-ususnya sendiri.

8. Orang perempuan yang tuli, buta, dan bisu di dalam
peti daripada neraka sedang darahnya mengalir dari
lubang bahagian badannya sepertti hidungnya, telinga,
dan mulut. Badannya pula berbau busuk sebab penyakitkulit dan penyakit lepra.

9. Orang perempuan yang kepalanya seperti kepala babi
dan badannya pula seperti keldai, mereka mendapatseksaan sejuta macam seksaan


10. Orang perempuan yang berbentuk anjing danbeberapa
ekor ular dan kala jenking masuk ke dalam mulutnya dan
keluar melalui diburnya dan para malaikat memukuli
kepalanya dengan palu mereka dari neraka.
Sebaik saja Fatimah r.a mendengar kata-kata ayahnya
itu maka Fatimah pun berkata "wahai ayahku,
ceritakanlah padaku apakah amal-amal yang telah
dilakukan oleh wanita-wanita tersebut.
Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda "wahai anakkuFatimah, adapun :

11• Orang perempuan yang digantung dengan rambutnya,
kerana dia tidak mahu Menutupi (melindungi) rambutnya
daripada dilihat oleh lelaki lain. Iaitu tidak mahumenutup auratnya.

12• Orang perempuan yang digantung dengan lidahnya
adalah keranadia suka menyakiti hati suaminya dengan
kata-katanya. Rasulullah s.a.w. telah bersabda
"sesaorang wanita yang menyakiti suaminya dangan
kata-katanya maka Allah SWT akan melebarkan lidahnya
di hari kiamat nanti selebar 70 zira dan akan mengikat
di belakang lehernya. Sesaorang perempuan yang
menyeksa suaminya dengan kata-katanya maka Allah SWT
melaknatinya mmaka para malaikat juga melaknatinya."
Dari Utsman r.a. berkata "sesaorang perempuan yang
mengatakan kepada suamminya dengan berkata "Aku belum
pernah melihat kebaikanmu" maka Allah SWT akan
menghapuskan amal kebaikannya selama 70 tahun,

>> Orang perempuan yang diikat dengan kakinya adalah
kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya terlebih
dahulu dan tidak mandi hadas besar. Yakni mereka yang
tidak mandi bagi membersihkan diri setelah kedatanganhaid dan nifas.

14• Orang perempuan makan badannya sendiri adalah kerana
berhias untuk dilihat oleh lelaki lain dan mereka yang
suka membicarakan aib orang lain.

15• Orang perempuan yang memotong-motong badannya
sendiri dengan gunting dari neraka adalah kerana dia
memsyhurkan dirinya dikalangan orang ramai, dengan
bermaksuk supaya orang melihat akan perhiasannya. Dan
setiap orang yang melihatnya akan tertarik kepadanya
sebab perhiasan yang dia pakai. • Orang perempuan yangdiikat kedua-dua kaki dan
tangannya sehingga sampai kepada ubun-ubunnya dan
dibelit dengan beberapa ular dan kala jenking adalah
kerana dia itu bolih bersolat, puasa tetapi tidak mahu
mengambil wuduk dan ia tidak mahu mengerjakan solat
dan tidak mahu juga mandi junub.

16• Orang perempuan kepalanya seperti kepala babi, dan
badannya seperti kaldai, adalah kerana dia suka
mengadu domba dan sangat suka sangat berdusta.

17• Orang perempuan yang berbentuk seperti anjng adalah
kerana dia itu ahli fitnah dan suka marah kepadasuaminya
Abdullah bin Umar berkata bahawa Rasulullah s.a.w.
telah bersabda bahawa: "Kalaulah semua yang ada di
bumi ini berupa emas dan perak, kemudian dibawa olih
seorang perempuan ke rumah suaminya, maka satu hari
dengan bangganya dia berkata: 'Awak ini siapa, semua
harta yang ada di sini adalah milik aku, engkau tidak
mempunyai harta apa-apa pun' .Maka sesungguhnya Allah
SWT akan menghapuskan semua amal baiknya walaupun amalitu banyak".
Ibnu Abbas r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah
bersabda: "Seseorang perempuan yang keluar dari
rumahnya tanpa izin suaminya, sesungguhnya dia dikutuk
olih segala yang disinari matahari dan bulan sehingga
dia kembali ke rumah suaminya"
Ibnu Abbas r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah
bersabda: "Apabila seseorang perempuan itu keluaar
dari rumahnya dengan memperhiaskan dirinya dan memakai
wangi-wangian yang harum dan si suami pula
membenarkannya, makasesungguhnya Allah SWT akan
membangunkan kepadanya setiap langkah isterinya itusatu rumah dalam neraka"
Thalhah bin Abdullah berkata bahawa dia mendengar
Rasulullah bersabda: "Apabila seseorang perempuan itu
sentiasa bermasam muka terhadap suaminya dan
menyebabkan suaminya itu susah hati maka sesungguhnya
Allah memurkainya sehingga dia tidak lagi bolih
tertawa dihadapan suaminya atau pun menggembirakansuaminya itu".
Wallahualam... ..
Harap dapat di panjangkan kepada rakan anda yang se
ugama, semoga mendapat rahmat darinya

Bangsa dan Agama.

Asslamualaikum w.b.t

Kali ini saya mahu terus menulis dan menulis bagi menyuarakan rasa ketidakadilan dalam diri kita semua.Tajuk yang saya akan saya bawa:

"orang cina kondem sama melayu"


Semalam lebih kurang dalam pukul 2 pagi ayat saya mengalami masalah sukar bernafas atau kita sebutkan semput,Ketika itu tengah online,rasa mals sangat untuk saya bawa ayah saya.Tetapi dlam keadaan yang cemas ini perlu juga saya bawa ayah saya kehospital untuk mendapatkan rawatan gas.Saya pun membawa ayah saya masuk kedalam bilik kecemasan dan ayah saya akan melalui proses rawatan yang agak lama juga.Sya berehat diluar sambil melihat suasana kajang yang riuh dengan bunyi motor-motor remp_it ini.


DUlu selalu juga saya keluar malam-malam tetapi malam ni sambil menunggu ayah saya,saya dapat satu ilmu .ILmu itu saya dapat dari seorang cina yang berumur lingkungan 40-an.Agak muda dan bergaya lagi.Beliau menunggu anaknya yang juga semput.Saya duduk diluar hospital dan menegur beliau dan menanyakan tujuan beliau ke hospital ini.
Beliau terus bercerita pasal anaknya.Dan tiba satu masa ada satu motor yang membunyikan enjinnya dengan lantang hingga membuatkan uncle tadi terkejut.lalu..

"aiya... ini melayu ha.. manyak sial wo... mak ayah sudah xde duit itu miskin punya orang.. melayu patutnya xpatut hidup la.. aman tanpa melayu wa!"

Agak sinis sindiran beliau,mungkin beliau tidak sedar bahawa saya orang melayu.Tersenyum saya seketika.

"kenapa uncle marah sangat??? ok apa.. malam-malam ada orang macam ni,xde la orang jahat nak wat jahat,dorang jadi jaga. hehe.."saya gelak


Orang yang berbang sa cina itu tadi senyum dan menggelengkan kepala,saya dapat jangkakan bahawa beliau tahu yang saya hanya bergurau dan cina itu berkata dengan suara yang lembut.

"lu tau ka... ini orang malam-malam keluar,sama itu syaitan dan iblis juga.Syaitan dan iblis suka kucar-kacirkan manusia,sama macam ini orang(smbil menunjukkan tangan kearah motor-motor itu tadi).Melayu sudah rosak itu puluh tahun lama.U jangan marah ya saya cakap ,itu melayu , xpatut ada di negara ini ,sebab melayu kasi buka malaysia,melayu juga kasi hancur itu malaysia. wa banyak marah dan x suka sama ini iblis,Kalau nak hapuskan ini iblis dan syaitan kita kena pakai agama juga.Ada orang halau itu syaitan pakai PANTUN??? hehe.. xda... itu agama melyu juga kena kasi hapus sama iblis dan syaitan ni.Apa itu doa ka?? ha.. itu bismillah juga.. kasi hancur itu iblis dan syaitan kan??? (saya kata ya) ha.. so. u tawu kenapa ini mat rempit(iblis & syaitan) xdapat dihapuskan??? sebab lu orang melayu xda guna itu agama sendiri kasi hapus ini iblis"


Saya terpaku dan mengangguk dari setiap kata-kata beliau,saya bersalam dengan beliau dan beliau terus masuk dalam wad rawtan untuk melihat anak beliau.Saya terus berfikir dan berfikir.Orang kafir yang sememangnya sesat tahu dan sedar bahawa bangsa perlu ditegakkan dengan agama.Kenap kita tidak sedar???

Beginilah realiti hidup,saya dapat rasakan yang rakan-rakan semua paham dengan tulisan saya.Kita perlu menggunakan agama dalam menegakkan bangsa kita.Apa yang kita lakukan perlu didahului dengan islam.Sesuai dengan surah al-insan,surah al-mukminun dan surah al-qalam,yang menyarankan modal insan pada islam.Sedarilah kita islam itu penguat bangsa.Segalanya adalah islam.Tolaklah mereka-mereka yang menolak islam.

Muda & Politik.

Assalamualaikumw.b.t

Saya terpanggil bagi membicarakan satu perkara yang selalau tidak dilihat dari sudut iman,tetapi ramai orang sekarang melihat dari sudut logik dan adat.Perkara ini telah diajukan kepada saya untuk saya bawa kebuletin ini sebagai tatapan semua.

"HAD UMUR UNTUK BERPOLITIK"

Rakan-rakan sekalian,

Sebenarnya kita hendaklah mengetahui apa itu politik.Mengapa perlu berpolitik.Dan apakah sumbangannya pada islam.Soalan-soalan ini perlu bagi kita yang masih tercari-cari makna zahiriah politik itu.Ada yang menceburkan diri dalam politik dalam lingkungan umur 12-18.Had umur ini mereka tidak lah aktif dengan memberi ceramah ataupun sebagainya.Malah mereka lebih suka melontarkan pendapat melalui tulisan.Ada sahabat saya yang bertanya mengapa saya ditegah berpolitik oleh rakan-rakan.Saya menjawab mungkin mereka tidak faham.


Islam tidak melarang politik,Alquran tidak melarang politik,belum terjumpa satu hadis pun yang melarang berpolitik,qias dan ulama juga tidak meletakkan umur berpolitik dan larangan ke atasnya.Maka tiada satu hukum pun mengatakan POLITIK DIBAWAH UMUR ADALAH HARAM DAN SALAH.Jadi mengapa kita marah adik-adik kita dalam lingkungan 12-18 untuk berpolitik.Jangan kita menjadi orang-orang yang JUMUD(BEKU) dalam berfikir.Politik satu ilmu,Politik satu tenaga yang mana kita akan dapat dengan pembacaan.Ulama besar malaysia iaitu Tuan Guru Abdul hadi Awang mennyuruh agar semua belia dapat mendalami ilmu FIQH SIYASI DALAM SIYASI.Ulama ini menyarankan kita agar mendalami ilmu politik tanpa had umur.Siyasi bermaksud Politik.

ALLAH berfirman:
"Ulama adalah pewaris nabi-nabi,barangsiapa yang memuliakan ulama,mereka juga memuliakan ALLAH dan RASULNYA."

Ayat diatas jelas mengambarkan kata-kata ulama perlu dimuliakan dan perlu diadaptasikan dalam kehidupan kita.Siapa yang mengatakan pelajar-pelajar dalam lingkungan 12-18 tidak boleh berpolitik adalah salah sama sekali.Mereka seharusnya diberi tempat dan peluang dalam bidang ini.KJangan kita mengatakan mereka ini mentah dan sebagainya,mereka ini memang mentah tetapi saya ibaratkan seperti ulam-ulaman yang mentah itu adalah penawarbagi penyakit.


Kepada adik-adik yang giat berpolitik dalam lingkungan masih muda,berjuanglah dengan adat islam yang lengkap.Berjuanglah untuk islam dan keduanya bangsa.Ingatlah bahawa islam itu perlu dimajukan barulah bangsa.Perdalami ilmu berpolitik.Jangan leka dengan politik hinggakan perkara asas fardu ain kita tinggalkan.Pegang pada kalimah "la ilaha illa allah".Gunakan bahasa yang menawan hati dan bukanlah bahsa yang menyakitkan hati.


Dan ingatlah semua,POLITIK itu adalh sebahagian daripada unsur syariah iaitu pemerintahan dan kekhalifahan.Syariah adalah unsur terbesar dalam islam.Maka POLITIK itu adalah islam,ISLAM adalah politik.Akhir kalam,teruskan bertanya sama-sama kita bincangkan.

"Islamkan Politik,JANGAN Politikkan Islam"

Saturday, June 13, 2009

Bole Ke?????

assalamualaikum w.b.t

Bertemu lagi kita dalam segmen atau ruangan yang terbaru,pada kebiasaannya saya akan membawakan kisah politik.Tetapi berbeza pada kali ini apabila saya mahu menerangkan sedikit permasalahan fekah yang selalu kita hadapi seharian.Masalah yang sering kita hadapi dalam bab fekah ini adalah suatu kebiasaan kita lakukan di kampung-kampung,kenduri-kenduri,tahlil-tahlil dan sebagainya.Iaitu bertajuk,
"Terbalikkan tangan ketika berdoa ataupon ketika doa tolak bala'"..


Ramai yang tidak paham dan ada yang paham tapi tidak memberitahu pada yang lain.Boleh atau tidak boleh terbalikkan tangan ketika berdoa untuk tjuan tolak bala??
itu kita akan bincangkan.Ramai dari pihak islam sendiri dalam kalangan muda dan tua mengatakan bahawa "terbalikkan tangan" ketika berdoa adalah perbuatan bid'ah iaitu perkara yang nabi tidak pernah buat.


Ini adalah fikiran logik manusia sahaja.Dalam hadis sohih Nabi Muhammad s.a.w pernah menebalikkan tangan baginda ketika berdoa.Doa yang baginda baca ketika itu adalah doa agar hujan diturunkan istilah lain "Doa Istisqa".Hadis yang sohih ini menerangkan bahawa terbalikkan tangan adalah perkara yang pernah nabi lakukan dahulu.Boleh juga dikategorikan sebagai sunnah nabawiyah,betul???

Jadi cara ulama muktabar mutakhirin mnyelesaikan permasalahan ini adalah mengambil pendekatan "Qias" dalam memaklumkan pada umat tentang hal ini.Ada dua pendapat yang barisan ulama ambil dalam kajian hal ini.

1)Terbalikkan tangan ketika berdoa untuk meminta hujan(istisqa) adalah sunnah dan dikategorikan sebagai amalan sunat.

2)Terbalikkan tangan ketika doa-doa lain untuk menolak bala(selain istisqa) adalah tidak menjadi amalan sunat.



Oleh itu ulama muktabar mutakhirin dari jemaah arab saudi membuat keputusan bahawa kedua-dua pendapat ini adalah BETUL dan tidak boleh dipertikaikan.Ulama juga membuat satu fatwa iaitu adalah HARAM bagi mereka yang memarahi orang yang terbalikkan tangan pada kedua-dua pendapat tadi.Hal ini kerana perkara pada permasalahan ini dikategorikan sebagai perkara KHILAFIAH dan bukan perkara QAT'IAH.


Oleh itu bersama-sama kita meneruskan bertanya dalam bab fekah ini.Selagi mampu untuk saya rungkaikan,akan saya rungkaikan.Kalau tidak saya akan rujuk pada mereka yang lebih fakih.sekian "Tanya lok,lok pasti jawab" heheh

Friday, June 12, 2009

Selamat Berjuang Pimpinan Baru!!

AHLI JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT
& PESURUHJAYA PAS NEGERI-NEGERI/WILAYAH PERSEKUTUAN

SESI 2009 / 2011..


Presiden
DATO SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG.

Timbalan Presiden
USTAZ NASHARUDIN MAT ISA

Naib Presiden
DATO USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN
SALAHUDDIN AYUB
DATO' MAHFUZ OMAR

Ketua Dewan Ulama
DATO USTAZ HARUN TAIB

Ketua Dewan Pemuda
USTAZ NASRUDIN HASSAN TANTAWI

Ketua Dewan Muslimat
USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH

Setiausaha Agung
DATO' MUSTAFA ALI

Ketua Penerangan
USTAZ IDRIS AHMAD

Bendahari
DR MOHD HATTA RAMLI

Ketua Pengarah Pilihan Raya
DATO USTAZ ABDUL HALIM ABDUL RAHMAN



Ahli Jawatankuasa.

DATO' SERI IR. MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN

DATO' KAMARUDDIN JAFFAR

DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABD RAZAK

DATO' DR HAJI HASAN MOHD ALI

USTAZ ABDUL GHANI SAMSUDDIN

DATO USTAZ ABU BAKAR CHIK

MOHAMED HANIPA MAIDIN

DATO' IR AMIRUDDIN HAMZAH

DR LO LO MOHAMAD GHAZALI

USTAZ ABDUL GHANI ABDUL RAHMAN

DR DZULKEFLY AHMAD

DR SYED AZMAN SYED AHMAD NAWAWI

USTAZ HASHIM JASIN

MAZLAN ALIMAN

USTAZ TAIB AZAMUDDIN MD. TAIB

DR MUJAHID YUSOF RAWA

DATO HAJI HUSAM MUSA

MOHAMAD SABU

MOHD ANUAR TAHIR

ASMUNI AWI

MOHAMAD TAUFEK ABDUL GHANI

DR SITI MARIAH MAHMUD

WAN UBAIDAH WAN OMAR

MUHAMAD ABDULLAH

Pesuruhjaya PAS Negeri

PERLIS : USTAZ HASHIM JASIN

KEDAH : DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABDUL RAZAK

PULAU PINANG : USTAZ MOHD SALLEH MAN

PERAK : USTAZ ABU BAKAR HUSIN

KELANTAN : TUAN GURU DATO NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

TERENGGANU : USTAZ HARUN TAIB

PAHANG : DATO USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN

SELANGOR : DATO DR HASAN MOHD ALI

W. PERSEKUTUAN : MOHAMAD NOOR MOHAMAD

NEGERI SEMBILAN : ZULKEFLY MOHAMAD OMAR

MELAKA : USTAZ ABDUL GHANI ABDUL RAHMAN

JOHOR : DATO DR MAHFODZ MOHAMED

SABAH : MUHAMAD ABDULLAH

SARAWAK : USTAZ OSMAN MUSTAPHA - tajdid _.

Thursday, June 11, 2009

Manek Urai Lokasi Strategik

DUN Manik Urai satu-satu 'DUN Melayu' menyaksikan pilihanraya kecil bakal diadakan ekoran kematian ADUNnya, Pok Su.

DUN itu terletak di dalam Parlimen Kuala Krai. DUN itu merupakan 'sarang PAS' melainkan tewas pada tahun 2004.

Mampukah UMNO merampas DUN Manik Urai. Abe MIE ramai saudara di sana. Ingatnya sudah 20 tahun tak ke sana selepas singgah di Bertam Baru dan Lama..

Kawasan itu kebanyakkan dihuni oleh petani, penoreh getah, peniaga dan pekebun kecil. Tidak ada kilang melainkan kilang simen yang beroperasi. Begitu daif Manik Urai.

Namun KTMB membina jalan keretapi telah menjadikan Manik Urai mudah dihubungi. Kalau tidak KTMB sudah tentu Manik urai macan pedalaman Sabah dan Sarawak- hendak ke bandar memerlukan 3 jam untuk membeli barangan keperluan.

Kini, jalan raya dibina dan Manik Urai boleh dikatakan setanding bandar-bandar kecil seperti Pasir Mas, Tanah Merah dan Rantau Panjang.

Pilihanraya nanti menyaksikan Manik Urai menjadi rebutan antara UMNO dan PAS. Tersiratnya beberapa perkara menarik mengenai pilihanraya kecil Manik Urai, antaranya;

1. PAS perlu pertahankan undi majoriti yang dimenangi pada tahun 2008 atau WAJIB menang. Jika PAS tewas bererti orang Melayu menolak PAS ekoran kerjasama PAS dengan DAP.

2. Jika BN menang seperti tahun 2004- walaupun dengan satu undi, ini membawa mesej kepada UMNO- mereka diterika oleh orang Melayu dan gelombang biru kembali ke Kelantan.

Pakatan Rakyat akan menghadapi dilema terutamanya PAS.

3. Jika PAS tewas dengan majoriti yang banyak, maka PAS perlu memikirkan satu formula perpaduan bagi orang Melayu. Bererti pengundi Manik Urai akan kata- kalau Melayu tak bersatu, kami akan pilih parti bangsa- lagipun agama sudah dijual beli oleh bangsa lain.

4. UMNO perlu seorang 'master plan' untuk memenangi pilihanraya ini. Dua tokoh yang abe MIE rasa sesuai- Mustapha Mohammad dan KULI.

Kawasan Manik Urai ialah kawasan kampung jadi 'master plan' perlulah orang kampung. Orang bandar tak akan makan bersila di kampung dan menghisap rokok daun!!!

Ada kawasan keretapun tak boleh masuk.

5. PAS percaya mereka akan menang dengan undi majoriti memandangkan itu 'sarang PAS'. UMNO boleh memanipulasi keadaan di bandar- hubungan PAS dengan DAP sehingga menjadikan Islam mainan PAS.

UMNO boleh membogelkan PAS dengan janji hudud dan bagaimana PAS sanggup menjual beli al-Quran apabila dibaca oleh DAP lebih mulia daripada bacaan orang Islam.

Bahkan PASsanggup menghina Datuk Masitah yang mempunyai PhD dalam bidang agama dan memuliakan Cina DAP yang menggunakan al-Quran.

Orang Melayu perlu faham selepas membaca petikan ayat suci berkenaan, Cina DAP akan pulang ke rumah dan memakan babi.

JADI KITA BOLEH KATAKAN, SESIAPA BOLEH MEMBACA AL-QURAN SELEPAS MAKAN BABI!! ATAU SESIAPA BOLEH MAKAN BABI DENGAN MEMBACA AL-QURAN!!! RENDAHNYA MARTABAT KITAB ALLAH DAN MULIA LAGI HARAKAH.

PAS juga menyokong isu Bogel Elizaberth Wong. Kalau UMNO berjaya memanipulasi keadaan, ini boleh menjadikan PAS 'tertidur' sebagaimana lenanya Eliza!!!!

6. UMNO perlu letak calon beragama atau tokoh ulama yang akan menangkis dakyah PAS.

7. Isu pembangunan dan kemajuan tidak menjadi isu utama kerana 'orang kampung' lebih suka isu bersifat siapa pandai cakap dia menang.

Namun BN perlu bekerja kuat dan menggunakan kelemahan yang ada semasa pemerintahan Pakatan setahun untuk memastikan penduduk Manik Urai tertarik mengundi BN.

8. Hairan apabila PAS kata UMNO jangan bertanding di Manik Urai. Penanti, ADUNnya belum mati sedangkan di Manik Urai situasi lain berlaku.

Inilah demokrasi yang PAS perjuangkan atau memang PAS percaya mereka akan menang selesa?

abe MIE- Manik Urai tidak ubah seperti kawasan lain di Gua Musang. Ketokohan KULI diperlukan di manik Urai.

abe MIE- Ibrahim Ali boleh buat kejutan apabila mengisytiharkan masuk UMNO pada pilihanraya kecil nanti?

Isu HINDRAF dan 'perkongsian agama' antara PAS dan HINDRAF boleh dijadikan modal bagi menarik perhatian penduduk selain memberi bantuan kepada sekolah..

Umno-BN Virus Membunuh

UMNO BN Tunggang Langgangkan Demokrasi Negara Kita - Mat Sabu

Tiga tiang utama dalam pembentukan peraturan hidup rakyat Malaysia menyebabkan negara kita dihormati apabila legislatif, eksekutif dan judiciary tertegak dengan peranan mereka masing-masing dan mempunyai kuasa tersendiri.

Pembuat undang-undang di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, manakala eksekutif yang diketuai oleh Perdana Menteri dan badan kehakiman yang tertegak megah dengan autoriti dan autonominya tersendiri..

Kini kewibawaan tiga tonggak yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia itu mula menuju kehancuran di bawah kerajaan Barisan Nasional. Tempat membuat undang-undang tidak dihormati lagi. Pihak eksekutif dengan sewenang-wenangnya menceroboh tempat legislatif tanpa mengikut peraturan-peraturan yang selama ini dihormati dan diterima pakai dengan baik.

Ditangkap di Parlimen

Dato' Mustafa Ali diserbu dan ditangkap di dalam kawasan Parlimen kira-kira setahun setengah yang lalu. Sedangkan untuk menangkap beliau, boleh sahaja dilakukan di luar kawasan Parlimen, seperti di pejabatnya di Jalan Pahang Barat atau di rumahnya di Kuala Terengganu.

Tetapi kenapa pihak polis sengaja masuk dan menangkap Mustafa di dalam kawasan Parlimen? Bukanlah terlalu "urgent" untuk menangkap beliau sehingga tempat untuk membuat undang-undang pun tidak dihormati.

Kawasan Parlimen terus dicemar lagi apabila sekumpulan Pemuda Umno cuba mengancam Ahli Parlimen Karpal Sigh juga di lokasi sama. Saya boleh faham perasaan Pemuda Umno terhadap Karpal Sigh, tetapi memilih kawasan Parlimen untuk bertindak terhadap beliau amatlah tidak kena.

Karpal boleh "dikepung" di mana saja di luar kawasan Parlimen untuk melepaskan geram Pemuda Umno terhadapnya.

Kalaulah Pemuda PAS atau Angkatan Muda KeADILan melakukan tindakan yang serupa, "mengepung" mana-mana ahli Parlimen BN di dalam kawasan Parlimen, saya akan bangun menentang dan menyatakan rasa tidak bersetuju. Tempat lagislatif itu perlu dihormati, dan jangan dijadikan kawasan Parlimen seperti pasar malam.

Bentara Dun bertukar tugas dengan polis

Lebih dahsyat lagi apa yang berlaku di Perak amat memalukan rakyat Malaysia kepada mata dunia. Bentara Dewan dengan pasukan polis telah bertukar tugas. Bentara Dewan yang menjaga hal ehwal Dun di bawah Speaker dan Setiausaha Dewan, tetapi tugas itu diambil alih oleh pihak berkuasa polis.

Speaker, Menteri Besar dan Adun Perak dihalang oleh "Bentara Dewan Baru" iaitu polis untuk memasuki Dewan. Perbuatan pihak polis itu menyebabkan Sidang Dewan Undangan Negeri yang sah terpaksa dibuat di bawah pokok apabila kuasa legislatif yang terbuka dihina, dan mereka dihalau dan merempat.

Lebih dahsyat daripada segala yang dahsyat telah berlaku di Malaysia apabila Speaker yang mempunyai segala kuasa dalam Dewan Undangan Negeri dan Parlimen kini menjadi seperti sampah hanyut.

Speaker yang selalunya memberi amaran, menggantung tugas seseorang ahli Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, menghalau keluar mana-mana ahli Yang Berhormat dari Dewan setelah Speaker mengangap mereka melanggar peraturan atau arahan Dewan, kini di Malaysia, Speaker pula diambil tindakan.

Tak pernah saman Speaker

Beberapa kali Karpal Sigh dihalau keluar, digantung dan juga diberi amaran, sama ada di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang atau di Parlimen. Setahu saya Karpal tidak pernah menyaman Speaker di atas tindakan yang dilakukan terhadap beliau. Karpal yang bergelar "The Lawyer's Lawyer" amat tahu kuasa yang ada pada Speaker.

Apa yang berlaku dalam Dun Perak apabila Speaker Sivakumar menghalau beberapa Adun keluar dari sidang Dun? Ahli-ahli tersebut tidak mahu keluar sebaliknya Speaker pula diusir keluar dari Dewan!

Dengan segera pasukan "Bentara Polis" masuk ke dalam Dewan dan mengusung Speaker keluar secara kejam dan paksa. Malah mereka mengurung pula Speaker itu, menjadikannya satu peristiwa pahit dalam sejarah demokrasi di Malaysia. Nama Malaysia tercemar dengan cukup teruk sekali ekoran peristiwa itu.

Semua pihak harus mencari jalan bagaimana hendak memulihkan imej Malaysia yang begitu tercemar dengan peristiwa yang berlaku di Perak itu.

Keadaan ekonomi kini pada tahap -6.5%, suasana perundangan dan sistem demokrasi juga menjadi rosak teruk. Imej Najib Razak sebagai Perdana Menteri cuba dilibatkan dengan hal Altantuya. Semuanya membawa kesan amat negatif kepada negara.

Marilah kita berfikir dan bertindak secara waras untuk memulihkan imej Malaysia. Serahkan kembali mandat kepada rakyat Perak untuk menentukan masa depan mereka, bukan rakyat Perak diserahkan kepada "Bentara Polis" bagi menggantikan Bentara Dewan. - Mohammad Sabu.

Masih Utuh Dan Padu -DSAI-

Hubungan Keadilan, PAS, DAP tetap utuh - DSAI

Pucuk pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk memperkukuhkan gagasan itu bagi mejayakan Agenda Perubahan demi membela segenap lapisan rakyat.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang sama-sama menzahirkan iltizam itu pada perbincangan semalam..

“Kami mengulangi komitmen untuk memperkukuhkan kerjasama Pakatan Rakyat bagi menjayakan Agenda Perubahan,” kata Anwar dalam satu kenyataan.

Anwar berkata berlainan dengan UMNO-BN, Pakatan Rakyat berpegang kepada prinsip memberi peluang dan ruang kepada rakan-rakan parti komponen untuk menjelaskan pendirian mereka berhubung sebarang isu yang berbangkit.

“Kami percaya perselisihan kecil yang digembar- gembur oleh media UMNO- BN tidak akan meretakkan permuafakatan yang terbina dari iltizam untuk membawa Perubahan kepada rakyat Malaysia keseluruhannya,” tambah Anwar.

Anwar menjelaskan bahawa isu rundingan PAS-UMNO yang diungkit oleh media arus perdana kawalan kerajaan harus dilihat dalam konteks yang betul.

Isu itu timbul dari kenyataan Hadi pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan dasar di muktamar tahunan baru-baru dan harus dilihat dalam konteks pidato Presiden Pas, kata Anwar.

Dalam pidato tersebut Ustaz Abdul Hadi mengulangi komitmen PAS untuk memastikan Perubahan terlaksana melalui wadah Pakatan Rakyat dan menggariskan kewajaran muafakat antara parti bagi menyelesaikan krisis Perak melalui pilihanraya, menggesa agar badan kehakiman bebas dari sebarang kongkongan dan pilihanraya yang telus, tambah Anwar.

“InsyaAllah permuafakatan Keadilan, PAS dan DAP akan bertambah utuh dari hari ke hari,” kata Anwar.

Anwar berkata pimpinan Pakatan Rakyat menginsafi bahawa rakyat mahukan sebuah kerajaan bertanggungjawab, telus dan cekap mentadbir bagi kembali memacu Malaysia.

“Pakatan Rakyat bersedia menggalas tanggungjawab demi memastikan negara ini berada di landasan yang tepat,” kata Anwar. - SK.

TRANFORMASI SATU ISLAH.

Bertemu kembali dalam segemen seterusnya.

ISLAM MEMBAWA PERUBAHAN


Saya terpanggil bagi membicarakan dan menerangkan serba sedikit tema muktamar PAS yang ke-55 ini iaitu ISLAM MEMBAWA PERUBAHAN.Tema ini dipilih bagi menggantikan tema yang lama iaitu PAS FOR ALL.Tema yang baru ini lebih memeberi makna dan kata kunci yang terperinci khusus kepada golongan belia dan remaja.Perubahan disini bukanlah perubahan yang ditaja seperti UMNO-BN iaitu dari islam syumul kepada islam hadhari.Tetapi perubahan yang digariskan oleh para ulama ini adalah satu seni yang kusus yang bercorakkan transformasi yang mampan dalam segala cabang aspek.


Apa yang diketengahkan oleh para ulama dalam muktamar kali ini adalah suatu perkara yang sangat penting bagi setiap jiwa.Perubahan yang penting adalah perubahan kepada cabang ekonomi,sosial dan politik.Dalam ekonomi perlu mengikut islam nya.Dalam bersosial perlu islamnya.Khusus pada politik ada garis keislamannya.Jadi,inilah perubahan yang mahu dibawa oleh ulama mutakhirin kini.Mereka lebih cenderung kepadam perubahan yang sememangnya perlu bagi mambangunkan islam.


Seperti Umno-Bn mereka juga membawa perubahan dalam islam seperti menukarkan nama sahaja.Contoh daripada islam syumul kepada islam hadhari.Sejak islam diturunkan,tidak ada satu pon perubahan dari "dustur" pembawakan nya.Yang merubahkan cara islam ini kepada suatu perkara yang dinamik adalam manusia yang mahukan kemodenan semata.seharuskan kita menjadikan islam ini sebagai perkara yang DOMINAN dan bukan bercorak DINAMIK.


Rasulallah pernah menyifatkan bahawa zaman sesuatu kaum itu perlulah mengikut islam bukan islam mengikut zaman.Islam tidak pernah menyuruh umatnya meninggalkan pembanggunan.Selebihnya islam mahukan manusia itu dibangunkan sesuai dalam surah AL-ALAQ dalam ayat 1-7.Pembanggunan manusia ini juga dikuatkan dengan penurunan surah AL-MUKMINUN dimana ada 11 cara atau lebih lagi untuk menjadi insan yang beriman.Hal ini,dikuatkan lagi dalam AL-QURAN dalam surah AL-INSAN yang mana semua ayat disitu manyarankan modal insan dan pembanggunan manusia.Perkara inilah yang pihak UMNO-Bn kurang jelas.


Seperti mana yang disarankan oleh para ulama islam yang dibarisi daripada sof kepimpinan PAS bahawa kita seharusnya mencari pelapis muda dan ulama-ulama muda yang mampu mencorakkan islam dalam membawa perubahan ini.iaitu kepada yang tidak baik kepada lebih baik.Pemuda perlulah bekerja kuat dan membanting tulang dalam menyiapkan diri dengan ilmu fiqh siyasi dalam menempuh hari mendatang dan ranjau politik yang lebih mencabar.


Kepada semua belia,anda disifatkan agar tidak menjadi bodoh dan tuli dalam menyiapkan diri dalam menempuh hari mendatang.Tinggalkan perkara thogut,syubhah dan lain-lain agar kepimpinan saf islam akan datang diperlihatkan mereka yang setanding ilmu dengan ulama-ulama mesir dan arab.Selebihnya kita perjuangkan islan sehingga umno-bn yang memporak-perandakan islam di malaysia ini dihukum kelak

salam perjuangan pemuda.-LOK-..

PERSOALAN DALM KEHIDUPAN

ENAM PERSOALAN HIDUP

Suatu hari, Imam Al Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.

~ Lalu Imam Al Ghazali bertanya, pertama,
"Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua, guru, teman, dan kerabatnya. Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar.

Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah "mati". Sebab itu sudah janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran : 185).

~ Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua.
"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"

Murid -muridnya ada yang menjawab Negara Cina, bulan, matahari, dan bintang-bintang. Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar.

Tetapi yang paling benar adalah "masa lalu". Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak boleh kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari-hari yang mendatang dengan perbuatan yang tidak merugikan.

~ Lalu Imam Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga.
"Apa yang paling besar di dunia ini?"

Murid-muridnya ada yang menjawab gunung, bumi, dan matahari. Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali.

Tetapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah "nafsu" (Al A'Raf : 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.

~ Pertanyaan keempat adalah,
"Apa yang paling berat di dunia ini?".

Ada yang menjawap batu, besi, dan gajah. Semua jawapan hampir benar, kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling berat adalah "amanah" (Al Ahzab :72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi kalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak menjalankan amanahnya.

~ Pertanyaan yang kelima adalah,
"Apa yang paling ringan di dunia ini?".

Ada yang menjawab kapas, angin, debu, dan daun-daunan. Semua itu benar kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan 'Solat'. Gara-gara sibuk dengan pekerjaan kita tinggalkan solat, gara-gara mesyuarat kita tinggalkan solat.

~ Lalu pertanyaan ke enam adalah,
"Apakah yang paling tajam di dunia ini?".

Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang... Benar kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling tajam adalah "lidah manusia".
Karena melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri...

KERAJAAN PERPADUAN KAMI

Salam.

Dalam tulisan kali ini,saya mahu menyentuh mengenai sarana dari ustaz hadi mengenai "kerajaan perpaduan"


Dalam waktu yang lepas ulama tersohor ini pernah mengutarakan mengenai fasal kerajaan perpaduan.KOnsep dan cara penampilah kerajaan perpaduan ini.Seandainya perkra ini datangnya dari mulut seorang auliya' dan ulama juga seorang fuqaha' kenapa harus kita tolak?? adakah kita benar-benar memahami kaedah penyampaian ulama ini?? adakah beliau menggunakan kaedah balgahah dalam berkata-kata?? ini perlu kita ambil kira.Ulama tidak akan menyusahkan rakyat dan mereka yg dipimpinnya..


Kerajaan perpaduan yang disarankan oleh tuan guru ustaz haji hadi banyak menyentuh soal perpaduan dalam islam sebenarnya.Kalau berpadu dalam bangsa sahaja rosak jadinya.Bagi saya,apa yg mahu dikatakan oleh tuan guru bertepatan dengan quran dan sunnah.Sebelum ini kita pernah bergabung dengan parti NON-MUSLIM iaitu parti DAP.Ramai yg tekejut dengan keputusan ini,tetapi selepas diterangkan kepentingan gabungan dan pakatan ini barulah kita sedar hakikat sebenar pakatan ini.

Pihak kerajaan UMNO-BN bagai mendapat nafas lega apabila PAS mengutarakan mahu bergabung dengan UMNO-BN.Ramai dari pimpinan umno sorak gembira dengan keputusan ini bagaikan satu peluang bagi mereka mendapat lebih kerusi dalam perlimen lantas mengekalkan situasi politik yg dominan bagi mereka.Saya teringat kata-kata Tuan Guru NIK aziz apabila beliau mengungkapkan satu gambaran yang cukup jelas iaitu "kalau kita bergabung dengan umno sekarang ibarat kita menolak kereta yang rosak,apabila kereta telah hidup kita ditinggalkan".

Gambaran yg disampaikan oleh Tuan Guru sangat bermakna dan rakyat mula paham situasi sekarang.Kita bukan sahaja akan dimainkan seandainya kita DIBAWAH umno malah kita kan dikucar-kacirkan oleh mereka dari umno-bn.Kita lihat sajalah parti (PPP)kini sudah ada dua pemimpin Murugiah dan kayveas.Apabila Murugiah kalah dalam merebut jawatan tetrtinggi PPP itu mahu disaman pula kayveas.Hal rumah tangga umno-bn sendiri kucar kacir inikan pula mahu memperbetulkan hal orang lain.Gelak sendiri saya memikirkan gaya umno-bn ini.


Apa yang penting dalam memahami konsep kerajaan perpaduan ini ialah konsep "tasammuh" dalam apa jua cabang perkara yang kita lakukan.Saya percaya teman-teman dari PKR dan DAP akan memahami konsep ini dengan mengambil pendekatan islam ini.Saya mengakui PAKATAN RAKYAT tidak akan bergabung dengan pakatan zalaim iaitu umno-an ini dalam menubuhkan kerajaan.Tetapi apa yang kita dalam perhatikan disini PAKATAN RAKYAT harus menjadi PART yang DOMINAN dalam kerajaan Malaysia seandainya mahu menubuhkan kerajaan perpaduan.Ini bermaksud umno-bn berada dibawah belaan PAKATAN RAKYAT.Agar mereka umno-Bn ini tidak liar seperti mana mereka memerintah dahulu.Yang saya mahu ketengahkan adalah,JANGANLAH KITA MENOLAK BULAT-BULAT KATA-KATA ULAMA&FUQAHA DALAM HAL BERKAITAN SIYASI ini malah kita ambil pengajaran dari apa yang berlaku.Belia pas ti mencari perkara pokok dalam menilai hali ini dan menjadikan islam sebagai rujukan utama dan sepenuhnya pemerhatian.


salam perpaduam...

ULAMA BICARA MENGENAI KERAJAAN PERPADUAN

PELBAGAI isu panas berlegar dalam masyarakat dan rakyat, amat memerlukan kupasan serta penjelasan oleh kepimpinan PAS. Jika tidak dirungkai akan berlaku kekusutan serta terbelit dalam kefahaman sesama sendiri.

Justeru, wartawan Harakah Terengganu, KHAIRUL AZLAM MOHAMAD mewawancara Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di kediamannya, di Rusila, Marang baru-baru ini bagi mendapatkan pandangan berkenaan isu-isu yang melingkungi dalam dan luar parti.

HARAKAH: Dalam agenda membentuk 'Kerajaan Perpaduan' atau 'Government Unity', adakah PAS masih optimis untuk berunding bersama Dato Seri Najib Tun Abdul Razak bagi merealisasikan hasrat tersebut?
USTAZ ABDUL HADI: Saya melihat masih ramai yang tidak faham tentang 'Unity Government' termasuk orang PAS sendiri dan di kalangan pimpinan pun ada yang masih belum faham lagi. Ini kerana, mungkin mereka sibuk, tidak berpeluang membaca buku-buku politik dan tidak membaca istilah-istilah politik.

Dalam politik ada kerajaan yang sepenuhnya, ada yang disebut'Unity Government', ada 'Coalition Government' dan ada 'Front National'. 'Front National' itulah dia Barisan Nasional (BN) yang ada pembangkang. Kerajaan campuran ini adalah antara satu parti yang memerintah dengan parti yang lain diajak sama dalam pemerintah dengan syarat-syarat yang dibuat.

Di mana kebiasaannya dia (parti) terikat, partinya terikat dengan syarat-syarat bersama dengan kerajaan dan tidak banyak perubahan dibuat. Dan PAS berpengalaman dalam dua kerajaan iaitu Kerajaan Campuran (Perikatan) dan Kerajaan Barisan Nasional.

'Unity Government' bukan Kerajaan Campuran dan bukan Barisan Nasional. Itu kena faham. Ini kerana ada orang PAS sendiri faham masuk Barisan Nasional dan kerajaan campuran semula. Ini menandakan tidak faham 'Unity Government'.

Harakah: Boleh Dato' Seri jelaskan apa yang dimaksudkan dengan 'Unity Government' ini?

'Unity Government' ini adalah Kerajaan Perpaduan yang melibatkan semua parti politik dan tidak ada pembangkang langsung. Semua parti duduk dalam kerajaan dan semua parti ini ada identiti, ada syakhsiyyah, ada kepelbagaian dan dia (parti) berhak untuk membangkang di mana 'Unity Government' ini membolehkan orang dalam Umno sendiri bangkang kerajaan.

Ini kita (PAS) memecahkan tradisi yang dibuat oleh Umno yang ada pada hari ini. Di mana orang Umno tidak boleh bangkang parti dia dan kalau bangkang dia akan kena pecat. Ini termasuklah, kita membebaskan Umno itu sendiri.

Ini kena faham dan dalam masa yang sama 'Unity Government' ini mestilah melakukan perubahan yang adil untuk semua rakyat. Ini termasuklah untuk Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), badan kehakiman, pentadbiran.

Harakah: Boleh Dato' Seri kemukakan contoh-contoh apa yang dikatakan "Unity Government" yang dipakai di mana-mana?
Konsepnya mesti berubah dan bukan apa yang ada pada hari ini. Sebagai contoh, di Indonesia yang saya sebut tadi. 'Unity Government' di Indonesia berlaku pemisahan kuasa dengan 'SPR' atau Pemilu di Indonesia dengan badan politik.

Pemisahan kuasa dengan badan kehakiman, sehingga badan kehakiman di Indonesia boleh menyeret Suharto ke mahkamah, boleh menyeret Perdana Menteri dan Menteri-menteri ke Mahkamah jika melakukan kesalahan. Ini kita (PAS) hendak bersihkan negara.

Di Israel sebagai contoh, Perdana Menteri Israel pun boleh dibawa ke mahkamah dan disiasat. Ini 'Unity Government' dan pilihan raya di Indonesia adalah pilihan raya yang berubah. Di mana Barisan Nasional tidak ada hak memonopoli TV termasuklah semua parti boleh menggunakan TV.

Harakah: Tapi Dato' Seri, masih ramai orang yang tidak faham termasuk ahli-ahli PAS sendiri?

Inilah masalahnya. Ramai yang tidak faham dengan konsep ini. Rakyat ada kebebasan. Ini 'unity' biar kita kena faham. Apa yang saya rasa lucu, ada orang Umno yang membangkang dan ada orang Umno yang bersetuju.

Tetapi, orang PAS juga bangkang dia (PAS) tidak tahu. Ini menandakan, dia (orang PAS) tidak tahu apa 'Unity Government'. Barangkali kalau dia tahu bentuknya saya rasa orang boleh terima. Oleh kerana, ramai orang tidak faham, maka, saya tarik balik cadangan saya itu. Saya tarik balik sehingga orang kita faham betul-betul.

Harakah: Adakah cadangan Dato' Seri ini telah dibincangkan pada peringkat jawatankuasa tertinggi parti?

Sebenarnya, 'Unity Government' ini kita telah bincang dalam dialog politik di kalangan kepimpinan PAS Pusat. Kita telah membincangkan semua aspek. Aspek Barisan Nasional, aspek Kerajaan Campuran termasuklah 'Unity Government' dan ini juga menjadi perbincangan termasuklah aspek undi tidak percaya.

Dan termasuk 'Unity Government' yang saya kemukakan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa menjadi Perdana Menteri. Ianya disokong oleh KeADILan dan DAP.

Saya telah memaklumkan kepada DAP dan DAP menyertai dalam beberapa usaha yang dilakukan tetapi oleh kerana, kita melihat orang Umno sendiri takut hendak buat 'Unity Government' dan mungkin dia (pemimpin Umno) bimbang kerana akan ada orang dia (Umno) dibicarakan di Mahkamah, maka ia terhenti.

Harakah: Umno takut untuk teruskan?
Dia (Umno) tidak berani. Sebab itu "Unity Government' tidak jadi dan saya tarik balik cadangan saya. Saya yakin dan percaya pada suatu hari nanti orang akan terima cadangan saya, orang akan fikir balik. Apabila masa tenang balik dia (Umno) fikir balik.

Apabila keadaan yang munasabah. Dan 'Unity Government' adalah untuk membuangkan orang yang bermasalah dalam negara. Ini bukan sahaja dalam kerajaan tetapi juga dalam pembangkang sendiri.

Harakah: Apakah isu ini dijangka akan menjadi topik perbahasan hangat para perwakilan pada muktamar akan datang?

Ini akan menilai orang yang bercakap itu faham atau tidak dan dengan sebab itu, saya harap jika tidak faham usah bercakap nanti orang nampak kita tidak faham, kita jahil. Tetapi yang hendak bercakap (Unity Government) mesti yang faham.

Harakah: Apakah implikasi terhadap kemenangan PAS dalam pilihan raya kecil di Bukit Gantang dan KeADILan di Bukit Selambau?
Implikasi terhadap kemenangan PAS di Bukit Gantang dan Bukit Selambau sudah tentu kepada perkembangan politik tanah air. Sokongan kepada Pakatan Rakyat terutama kepada PAS sendiri.

Pertama, sudah tentulah terserlah jentera pilihan raya di semua tempat adalah jentera PAS yang memainkan peranan yang besar. Kedua, kerjasama yang erat antara PAS dengan parti-parti Pakatan Rakyat khususnya di kalangan bukan Melayu memberi implikasi Islam.

Di mana, kita telah berjaya memecahkan tembok pemisahan yang memisahkan antara kita dengan orang-orang bukan Islam hasil daripada kita memperkenalkan politik Islam yang terbuka kepada semua manusia bukan sahaja kepada orang Islam termasuk juga orang bukan Islam.

Harakah: Adakah ini kesan langsung dari dakwah PAS selama ini?

Keadilan Islam adalah mutlak dan kita telah berjaya merealisasikan konsep ini dalam pemerintahan PAS di Kelantan dan pernah di Terengganu. Dalam masa yang singkat pemerintahan PAS di Perak dan di Kedah dan kenyataan kita di negeri Pakatan Rakyat.

Hasil dari pelaksanaan yang ringkas ini telah memberi keyakinan awal kepada orang-orang bukan Islam menyebabkan mereka bekerjasama dengan jentera PAS. Bahkan, memberi undi kepada orang-orang PAS sendiri dalam pilihan raya di Bukit Gantang dan dalam masa yang sama kita berjaya memberi kefahaman kepada akar umbi PAS tentang pelaksanaan kerjasama.

Harakah: Maksud Dato' Seri, hubungan kerjasama itu makin erat dan dihayati sebetulnya dalam bentuk praktikal ...

Ya! Jentera PAS di Bukit Selambau telah memberi kerjasama yang baik untuk memenangkan calon KeADILan. Walaupun calonya dari bukan Islam tetapi mereka adalah dalam kumpulan yang bertahaluf dengan PAS dan akan memberi kekuatan kepada kerajaan yang dipimpin PAS di Kedah.


Ini sudah tentu ia memberi implikasi yang mendalam pada perkembangan politik tanah air. Maka, berlakunya satu anjakan paradigma di kalangan pengundi-pengundi muda orang Melayu Islam yang memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat termasuk PAS.
Ini ternyata, melalui saluran-saluran orang muda seperti saluran 3, 4, 5 dan 6. Saluran ini memberi kemenangan besar kepada PAS, walaupun saluran-saluran tua masih lagi menunjukkan perubahan yang sedikit walaupun banyak isu yang berlaku.
Harakah: Dalam pilihan raya kecil Bukit Gantang, undi kaum Cina meningkat banyak. Apakah mesejnya itu?
Kita melihat pengundi bukan Islam telah mengundi PAS di Bukit Gantang dan memberi undi yang besar. Sebab itu, majoriti di Bukit Gantang adalah di luar jangkaan PAS. Ia di luar kiraan yang kita buat.
Ini kerana, ditambah dengan pengundi-pengundi yang bukan Islam. Saya sendiri telah memberi hujah untuk mengemukakan satu senarai calon di Bukit Gantang. Dan hujah ini dibincang bersama kalangan Jawatankuasa Politik PAS Pusat, kemudian mendapat sokongan daripada pengundi muda dan bukan Islam.

Ini perubahan yang berlaku. Sudah tentu dengan perkembangan politik tanah air khususnya di Semenanjung iaitu di kawasan-kawasan rakyat mendapat maklumat, celik politik meningkat. Walaupun media arus perdana yang dikuasai kerajaan dan disalahgunakan oleh kerajaan, cuba menutup kebenaran di pihak Pakatan.

Sebab itu, tidak pelik jika di Batang Ai kita menemui kegagalan kerana itu kawasan pendalaman yang rakyat tidak mendapat maklumat. Radio dan berita pun jarang-jarang dengar, apa lagi TV dan kertas-kertas undi dibawa dengan helikopter. PAS kurang yakin dengan ketelusan, keamanahan pilihan raya itu.
Harakah: Dari pengamatan Dato' Seri, bagaimana reputasi Perdana Menteri baru yang dipimpin oleh Dato Seri Najib?
Saya anggap ini kenderaan lama yang masih lagi kebocoran tayar, kelemahan enjin dan akan lebih parah. Ia berlaku, sejak pada zaman Tun Dr Mahathir dan ini bukan baru. Pada zaman Tun Dr Mahathir lagi sudah berlaku kelemahan-kelemahan ini dan Tun Abdullah Ahmad Badawi memikul dengan berat penyakit-penyakit itu dan penyakit itu tidak boleh diubat.
Sehingga zaman Tun Abdullah Badawi dan Najib mengambil-alih kenderaan yang sama. Cuma yang berubahnya nakhoda. Kapalnya bocor yang sama dan dibayangi gejala rasuah, dibayangi penyalahgunaan kuasa dan dibayangi oleh pelbagai jenis penyelewengan yang tidak boleh diatasi hingga ke hari ini.
Harakah: Jadi, perubahan yang dijanjikan oleh Umno dengan pelantikan Dato Seri Najib sebagai Perdana Menteri sekadar perubahan yang bersifat kosmetik. Apa komen Dato' Seri?
Begitulah! Kalau kita hendak kata secara jelas kerana sehingga hari ini tidak ada tanda-tanda yang menunjukkan berlaku satu perubahan yang menyeluruh. Sebab itu, kita kata tunggu.
PAS akan lihat positif terhadap sebarang perubahan yang baik dan PAS akan menentang penyelewengan. Soalnya sama sahaja. Tiada perubahan bahkan lebih meningkat dari masa-masa yang lalu berdasarkan kemajuan yang dicapai.

Harakah: Boleh Dato' Seri mengulas sedikit beberapa keputusan mahkamah terutama dalam kes yang berkait dengan kemelut di negeri Perak?

Sehingga hari ini, saya tidak yakin dengan kebebasan kehakiman berlaku dengan sepenuhnya di negara kita. Dan tidak ada pemisahan kuasa di antara legislative dengan pentadbiran, dengan kehakiman.

Tidak ada dalam erti kata yang sebenar dalam pentadbiran mengikut sistem British. Apatah lagi mengikut sistem Islam. Dan British pun banyak mengambil daripada Islam dan membekalkan sistem pemerintahan kepada negara barat. Di sini berlakunya pemisahan kuasa yang diajar oleh Nabi s.a.w. pada zaman pemerintahannya. Dan pemisahan kuasa di antara politik, kehakiman dan pentadbiran.
Sehingga Nabi kita Muhammad s.a.w. dalam mengendalikan kes dia (Nabi) dengan rakyat dibawa kepada hakim yang dilantik, yang dibebaskan bercampuran dengan Rasulullah s.a.w. sendiri. Tiada campurtangan Rasulullah s.a.w. sendiri dalam kehakiman.
Ini pada zaman Khilafah dan cara ini diambil oleh British dan diamalkan di negara kita. Diamalkan pada zaman Tunku Abdul Rahman, masih ada di zaman Tun Abdul Razak dan makin lemah pada zaman Tun Hussein Onn dan zaman Mahathir lagi lemah.
Semua orang tahu bagaimana bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dipecat dan bagaimana hakim-hakim yang lain dipecat. Ini adalah gejala yang tidak sihat yang dimulakan pada zaman Tun Dr Mahathir dengan sebab itu, saya meragui zaman pemerintahan Najib yang dibayangi oleh Tun Dr Mahathir yang ada di dalamnya.
Harakah: Muktamar PAS dijangka akan diadakan pada bulan Jun ini. Beberapa jawatan utama pastinya dipertandingkan. Wajarkah 'pertandingan' di peringkat jawatan tertinggi parti itu?

Ini bukan kali yang pertama berlaku sejak zaman PAS mula ditubuhkan. Zaman Dato Asri Muda, zaman Ustaz Yusof Rawa, zaman Dato Fadzil Noor bahkan, pada zaman saya pun berlaku dalam muktamar yang lalu.
Tetapi saya yakin terdapat kematangan di kalangan ahli PAS dan saya minta kematangan ini dipelihara. Dan PAS hendaklah selamat daripada gejala-gejala politik yang tidak sihat seperti politik wang, politik ugut, politik melobi dan politik kempen yang melampau.

Apa yang berlaku, pertandingan atas dasar berlumba-lumba untuk mengerjakan kebajikan dan bukan berlumba-lumba untuk menjadi ketua dan berlumba-lumba mendapat kelebihan. Kalau berlumba untuk jadi ketua itu dilarang oleh Islam.
Kalau berlumba untuk mendapat fadhilat, untuk berada di medan yang hadapan, untuk menghadapi musuh dan menjadi sasaran kepada gejala-gejala politik zalim. Itu merupakan satu petanda yang baik dan itulah yang kita harapkan berlaku dalam PAS ini.

Harakah: Penilaian Dato' Seri terhadap cabaran dan harapan kepada Pakatan Rakyat yang menggabungkan kerjasama antara PAS, KeADILan dan DAP?
Harapan saya supaya Pakatan Rakyat diteruskan dan bagi PAS sendiri kita akan meningkatkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat. Sebenarnya, Pakatan Rakyat ini ditaja oleh PAS sejak zaman kita (PAS) bersama dengan Parti Melayu Semangat 46. Kemudian, lebih meningkat lagi dengan Barisan Alternatif (BA) pada zaman Ustaz Fadzil Noor dan pada tahun 2004-2008 ianya menjadi lebih matang lagi.

Dan kita mengharapkan mantap lagi pada masa yang akan datang. Harapan saya 'Pakatan Pembangkang' ini tidak berpecah. Kita bersatu dalam menghadapi Pakatan Kerajaan dan berlakunya dua parti dalam negara itu lebih sihat dan tidak banyak memecahkan rakyat.
PAS bersikap anjal atau fleksibel dalam menangani kerjasama di atas prinsip Islam dengan PAS tidak menjual prinsip dan PAS tidak memaksa parti-parti lain dalam pakatan menjual prinsip tetapi kita (PAS) boleh bekerjasama dalam perkara yang sama atau titik persamaan yang satu di antara kita bagi membuat perubahan ke arah yang adil, menentang kezaliman.
Di mana menegakkan yang adil dan menentang yang zalim merupakan perkara sejagat yang kita tidak berbeza antara satu sama lain.
Harakah: Sejak mutakhir ini dilihat kecelaruan berlaku dalam politik Umno-BN, bukan sahaja di Terengganu, malah di seluruh negara. Apa yang Dato' Seri boleh simpulkan?

Saya tidak mahu campurtangan banyak dalam hal Umno. Pengamatan saya dari luar itu lebih bersifat perlumbaan untuk merebut kepentingan. Royalti akan dipulangkan balik kepada Terengganu.
Ini sudah tentu banyak projek yang akan mencurah di Terengganu melalui royalti yang akan dipulang-balik itu. Mereka merasakan mereka tidak berpeluang lebih banyak melalui projek-projek ini, akan berrsikap haloba untuk mendapat kuasa itu. Kepada saya ini suatu gejala yang tidak baik bagi negeri Terengganu, cukup dengan berlakunya projek-projek haloba dari tahun 1978 hingga 1998.

Harakah: Ketika PAS berkuasa dulu, macam mana PAS betulkan kepincangan ini?
Apabila PAS cuba hendak buat pembetulan, kita telah dicantas melalui politik yang kotor. Daftar pemilih yang terlalu besar jumlah sehingga tidak padan dengan penduduk di negeri Terengganu. Dan kita sabar menghadapi karenah itu.
Kita tidak bertindak liar. Bahkan, saya pernah sebut di dalam Dewan Undangan Negeri (Dun), PAS pernah bersabar selama 40 tahun. Dari tahun pilihan raya 1959, kita menang dan kita jatuh. Kita tunggu hingga pilihan raya 1999 (40 tahun).
Kita boleh sabar, kerajaan PAS jatuh di tengah jalan dalam tahun 60-an. Kita sabar dan kita menunggu sehingga PAS menang tahun 1999. PAS pernah diguling tahun 2004 dengan cara yang begitu rupa dan kita bersabar.

Kita balik dengan lapan kerusi semula dan kita sabar menghadapi karenah-karenah ini. Saya percaya mereka (pemimpin) yang rakus dalam Umno tidak bersabar dalam melihat perubahan ekonomi yang akan berlaku bagi kepentingan puak masing-masing tanpa mengira dunia ditenggelam oleh gejala dan krisis ekonomi yang parah.
Sudah tentu Terengganu yang duduk dalam Malaysia akan menerima kesan yang sama. Sepatutnya, kita berfikir bagaimana untuk mengatasi masalah rakyat dan kekayaan yang dikurniakan oleh Allah SWT. Bukan kita berebut untuk mendapat projek dan merasakan kuasa politik yang ada ini boleh menghalang di kalangan tertentu mendapat projek dan berlakulah pergolakkan itu.
Harakah: Pakatan Rakyat sekali lagi bakal berdepan dengan pilihan raya kecil di Dun Penanti Pulau Pinang, ekoran pengosongan kerusi Adunnya, Mohamad Fairus Khairuddin daripada KeADILan. Apa harapan Dato' Seri?

PAS bersedia untuk menghadapi pilihan raya. Sebenarnya, PAS mempunyai cawangan yang banyak di Dewan Undangan Negeri (Dun) Penanti dan kawasan itu juga adalah kubu kuat PAS.
Insya-Allah, jentera PAS akan lebih baik daripada Bukit Gantang dan lebih baik daripada Bukit Selambau.
Apatah lagi, PAS pernah menghadapi pilihan raya di Permatang Pauh. Di mana, Dun Penanti berada dalam Parlimen Permatang Pauh dan kita mengganggap ini satu latihan yang paling baik bagi PAS untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang...

ULAMA TUNJANG KEKUATAN

KOTA BHARU, 9 Mei (Hrkh) - Polemik ulama dan profesional dalam kepimpinan PAS yang menghiasi dada-dada akhbar sebelum ini, kini hampir reda.



Penjelasan panjang lebar Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenainya dalam Harakah edisi terbaru seperti menjernihkan suasana.
Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, Ahmad Sabki Yusof berkata, isu tersebut sebenarnya tidak perlu diperdebatkan kerana sudah sedia dimaklumi sejak 25 tahun lalu.

"Apa yang penting bukan ulama secara individu yang dipertahankan sebaliknya institusi ulama itu sendiri.
"Majlis Syura Ulamak memberi segala panduan mengenai dasar parti biar pun kuasa eksekutif berada di tangan Presiden," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS Kelantan di sini, hari ini.
Muktamar tersebut bertema 'Perteguh Kemenangan Lima Dekad Menerajui Perubahan' menyaksikan peralihan kepimpinan Dewan Pemuda PAS Kelantan kepada Adun Mengkebang, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman.

Mohd Zaki Ibrahim tidak mempertahankan jawatannya sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS negeri memandangkan faktor usia.
Sebelum berlangsung perasmian muktamar tersebut tayangan mengimbau kembali jasa-jasa bekas Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Allahyarham Wan Jamil Wan Mahmood diadakan.
Sabki berkata, beliau menyokong penuh penjelasan yang diberi Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengenai konsep sebenar kepemimpinan ulama yang tidak meminggirkan golongan profesional.

Ketika berucap sebelum itu katanya, Majlis Syura Ulamak merupakan institusi paling penting dalam PAS bagi memantau perjalanan parti supaya berada di landasan yang betul.
Beliau juga berharap pemimpin PAS tidak menjadikan kedudukan dalam kerajaan sebagai tempat untuk mencari peluang bagi kepentingan diri sendiri.
"Sekarang ada di kalangan kita diuji dengan kemewahan kerana mempunyai kedudukan dalam parti dan kerajaan. Sedangkan dahulu kita diuji dengan kesempitan dan kedhaifan hidup.
"Oleh itu kita perlu dibezakan dengan perjuangan Umno yang berebut tempat dalam parti tersebut kerana ingin mengumpul kekayaan peribadi melalui kuasa dan pangkat yang ada," katanya.
Mohd Zaki pula mengingatkan pemimpin dan penyokong PAS tidak alpa dalam perjuangan seperti yang berlaku sebelum ini sehingga parti itu hampir kecundang di Kelantan pada pilihan raya 2004.

Menurutnya selepas mendapat kejayaan besar dalam pilihan raya 1990, PAS kehilangan 10 kerusi Dun pada pilihan raya 1995.
"Hasil kerja kuat kita menyebabkan lapan daripada 10 kerusi tersebut berjaya dirampas kembali pada pilihan raya 1999.
"Namun kesilapan yang kita lakukan lagi menyebabkan Umno berjaya meningkat semula prestasi mereka pada pilihan raya 2004 sehingga ketinggalan satu kerusi Dun di belakang PAS," katanya.

Oleh itu kata beliau usaha berterusan hendak dilakukan terutamanya bagi menarik sokongan golongan muda yang ternyata berjaya digembelingkan pada pilihan raya umum tahun lepas..

Friday, June 5, 2009

KEHANCURAN BANGSAKU

Bangsa atau agama???

Inilah antara tajuk lain yang saya akan bawakan kepada semua tentang kemunduran belia kini.Bersesuaian dengna hari belia yang diraikan kita seharusnya menjadikan islam sebagai tonggak utama dalam segala cabang kehidupan.islam adalah menyeluruh.Sejak islam disebarkan perkaranya tetap sama iaitu amar maruf nahi mungkar.Saya singkapkan perkara ini kepada semua belia yang masih biul dan jahil dalam menilai hal ini...

Ramai bel;ia mahu kan kerjasama yang erat dari puak umno dan parti pas.Baiklah saya akan terangkan,kenapa pas dan bn tidak boleh bersatu.Sebenarnya hal i ni telah diterangkan oleh para ulama dan ustaz-ustaz.Tetapi kita ni bersikap seperti orang yang mahukan kontrovesi je.Belia kini bukan suka dengan kuliah ataupun penmerangan agama,malah suka menyalahkan pihak atasan dalam parti kalau ada pergaduhan antara kaum.Macam bangsa,kalau kita bangga dengan bangsa tanpa kita ambil agama sebagai penguat ini akan menjadikan kita sama dengan yahudi,bani israel,kaum afrika yang mundur.Hal ini kerana perangai mereka sama macam belia kini,yang hanya mahukan bangsa itu kuat dan utuh tapi tak nak jadikan agama sebagai penguat.

Umno dan Pas tidak akan bekerjasama kerana antara kedua-dua parti ini mempunyai dua pemikiran yang jauh berbeza.Saya simpulakan Pas mengikut cara AL-QURAN malah umno menggunakan SIVIL dalam kehidupan.Ini nyata dan terang bagi anda semua belia.Tolonglah pahami perkara ini,belia perintis negara,belia yang akan mencorakkan dunia puluhan tahun akan datang.Seandainya belia masih buntu dalam berfikir dan sukakan hiburan semata inilah jadinya.


Bangsa satu simbol dan islam itu perlu dalam kekuatan simbol itu.Belia kini makain mundur.Khusus belia melayu.Inikah yang anda mahukan???
Bangsa yang anda agung-agungkan???? melayu????
bersatu????? bersatu tanpa islam???? itu kata-kata orang jahil dantidak berpelajaran.Kata-kata orang yang bacul dan kecut dalam mengatakan islam itu yang awal perlu ditegakkan.Berapa ramai belia yang dalam myspace ni nak menegakkan AGAMA??? ramai dari anda mahukan bangsa yang didahulukan. Bangsa melayu makin hancur.Melayu kian rosak dan tiada ubat untuk mengubatkan melayu selain ALQURAN.Seandainya bangsa melayu masih menolak agama islam dan alquran,masih menyokong budaya bangsat dari luar,, saya malu mengaku sebagai bangsa melayu,dan hanya mengaku sebagai orang yang hanya ada agama dan tidak punyai bangsa.



Saya mengharap agat belia pahami konsep ini,dan jauhilah sikap membodohkan diri sendiri.Rujuklah pada sumber-sumber yang sohih dan dipastiakan kebenarannya.Jangan cepat teripu.Jangan sering ternoda dengan hiburan kini.Bangkitlah melayu islam ku.

salam.

FAIZAL TAHIR

Assalamualaikum w.b.t

ya,kali ini saya akan terus membawakan topik-topik hangat untuk diperkatakan dan boleh juga untuk diperdebatkan.

tajuk kali ini adalah:

SAMPAI SYURGA

Sebenarnya tajuk ini saya dapat apabila ianya kelihatan dalam myspace ini,sebagai tajuk artikel,maaf seandainya anda katakan saya cilok ye.Baiklah,tajuk ini amat menarik hati kepada mereka yang merasakan syurga ini satu kepentingan apabila berada diakhirat kelak.Ya,saya percaya dikalngan pembaca hari ini cenderung dan mengharapkan syurga yang sememangnya hak milik Allah..


Kita boleH sampai ke syurga,tetapi adakah kita layak untuk masuk kedalamnya dan merasakan kehebatan nikmatnya?? ini adalah perkara pokok yang perlu kita teliti dan amati,dunia hari ini dipenuhi dan diisi dengan perkara yang negatif khusus dari segi makanan-minuman dan amnya kehidupan seharian kita.

Belia kini perlu sedar dan prihatin atas apa yang berlaku kini.Kerajaan makin lapar dengan pembanggunan negara tanpa mempedulikan soal kemantapan kemajuan belia itu sendiri.Walaupun kementerian belia dan sukan ditubuhkan tetapi mengapa masalah sosial yang melibatkan belia bagai cendawan tumbuh selepas hujan?? Hal ini perlu dijawab oleh belia sendiri,saya sokong usaha kerajaan dalam penjenamaan baru kearah pemprosesan belian kini,tetapi adakah kerajaan dan pihak berwajib menetapkan satu tempoh yang mana gejala syaitan dan laknat ini berakhir???? apakah gejala itu??? sama-sama kita fikirkan,


saya kecilkan kontekx tajuk kali ini kepada belia.Belia kini langsung tidak mempunyai wawasan dan hala tuju yang sempurna.Perjalanan beLia bagaikan cahaya mendung yang tidak kita ketahui sudahnya.Belia kini khusus kepada mereka-mereka yang bergelar remaja,masih buntu dan bodoh dalam menilai kehidupan.Yang bercinta masih leka dengan nafsu penipuan semata-mata.Yang menjadi samseng ataupun menggelarkan diri mereka 3LINE(PEKIDA) ANBG LONG,AYAHANDA yang palsu menjadikan diri mereka konon kuat dan tidak percaya pada undang-undang.Dimana penguatkuasaan kepada belia yang sudah hanyut ini????
masalah gay dan lesbian???
masalah bohsia????
masalah pelacur dikalangan pelajar (IPT)????
masalah rempit?????
rogol??? bunuh???? liwat???? cabul????? ragut????
semua yang terlibat dari kalangan belia.


Jadi,saya menyeru kepada kawan-kawan belia agar sama-sama kita perbaiki diri kita,kita bangunkan cara hidup kita,ini masalah ummah bukan masalah individu.Saya percaya kalangan kawan-kawan mengatakan hal ini adalah perkara remeh yang pasti akan selesai.Saya percaya kawan-kawan semua takut dalam melaksanakan ubat kepada masalh ini.Saya percaya kawan-kawan masih enjoy dengan dunia dan menolak apa yang saya ketengahkan ini,Kalau kita nak harapkah budak-budak yang sekolah agama dari peringkat rendah atau menengah tidak akan selesai masalah ini.Pelajar agama kini makin pupus,PIhak lelakinya pula makin hilang spesies nya.Kalau ada pon ramai juga dah terjerumus dengan pengaruh bangsat ini.Saya harap kita kan masuk kedalam syurga allah secara berjemaah dan tidak hanya sampai sahaja sebab tidak boleh masuk.

KENAPA KITA TIDAK BOLEH MASUK DALAM SYURGA??? XKAN SAMPAI
JE???

Jawapannya adalah kita masih belum menyelesaikan hutang ataupun tanggungjawab kita sebagai belia dan khalifah...

rahmatullahu fih...



KOMEN DAN KRITIKAN BOLEH DIHANTAR KEPADA YM SAYA.
LOK_SAMTAR@YAHOO.COM.

Thursday, May 28, 2009

TAKTIK UMNO,TAKTIK DURJANA.

Ha....
bertemu lagi dalam blog sy..
topik terbaru yang mahu sy ketengahkan adalah...

UMNO ADAKAN CERAMAH DI PENANTI.


Kita sedia maklum umno-bn sendiri telah memaklumkan bahawa hanya parti bertanding sahaja yang dibenarkan bagio membuat apa-apa perkara dari asas berkempen bagi tempat pilhan raya kecil.Hal ini,telah kita ketahui apabila umno-bn kalah di tiga tempat bg kubu kuat mereka.Mereka marah kalau calon PAS bertanding orang PKR buat ceramah,mereka marah kalau DAP jadi calon orang PAS yang bagi ceramah,jadi kini mereka buat perkara yang telah mereka tetapkan dahulu,adakah ini cara kotor lagi hina mereka bagi memenangi pilhan raya??? kalau menang pon,menang di peti undi tapi tidak dihati rakyat.


Apakah mereka telah lupa pada prinsip ketuanan melayu mereka?? mereka sering mengwar-warkan soal kepentingan melayu bumiputra,tetapi hakikatnya bagi parti sekuat itu mereka memalukan dasar kemelayuan.Sudahlah tidak mahu bertanding,kini main kotor pula,jadi rakyat mula sedar,kerajaan pimpinan dato seri najib makin rosak enjinnya,makin haus breknya,semuanya perlu di servis,oleh itu,kami akan pastikan dua pilhanraya kecil ini hak mutlak kami,dan seandainya ada taktik ataupun strategi jahat yang mereka canangkan kita akan lawan.


sekian sahaja tuliosan sy kali ini,ketemu lagi kita di isu akan datang.

Wednesday, May 27, 2009

UMNO TIDAK AKAN HENTI CABUL UNDANG-UNDANG

Keputusan Mahkamah menidakkan keabsahan tindakan penggantungan 7 ADUN BN Perak oleh Speaker V. Sivakumar tidak mengejutkan. Ia telah dijangka seawal keputusan penggantungan itu dibuat oleh Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan DUN pada 18 Februari lalu. Realiti politik Malaysia menunjukkan hampir mustahil keputusan mahkamah boleh berpihak kepada Pakatan Rakyat, apatah lagi dalam kes yang besar seperti semua kes berkaitan rampasan kuasa ini.

Kes saman DS Nizar terhadap Dr. Zambry yang sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi juga pada dasarnya berdepan dengan kemungkinan yang sama. Amat ajaib sekiranya keputusannya nanti berpihak kepada DS Nizar. Kalau DS Nizar menang, betullah Malaysia sudah berubah.

Ada yang bertanya, kalau dah tahu akan kalah di mahkamah, kenapa tindakan-tindakan mahkamah itu dibuat? Apa perlunya membuang masa dan wang memfailkan tuntutan di mahkamah sedangkan dah tahu akan kalah?

Ini jawabannya;

Pakatan Rakyat perlu mengambil tindakan undang-undang supaya UMNO tidak mengambil mudah untuk selama-lamanya mencabul perlembagaaan, undang-undang dan demokrasi.

Rakyat Malaysia perlu diajak memahami perlembagaan dan undang-undang. Langkah mengheret UMNO ke mahkamah boleh memangkin keprihatinan rakyat terhadap kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan. Walau pun UMNO terus menang dengan mencabul mahkamah melalui pintu belakang dan tangan-tangan ghaib, rakyat akhirnya akan celik undang-undang sedikit demi sedikit.

Semua keputusan mahkamah berkaitan rampasan kuasa ini menjadi azimat yang sangat bermakna kepada Pakatan Rakyat. Penyokong PR semakin bersemangat untuk menguburkan BN. Apabila Mahkamah turut jadi parti komponen BN maka itu tandanya demokrasi sedang menuju ke pusara. Jika BN tidak dikuburkan, Malaysia akan jadi negara penyamun. Ketua penyamun ialah Perdana Menteri. Gerombolan penyamun utama ialah menteri dan timbalan menteri. Persatuan penyamun ialah parti komponen BN yang diketuai oleh UMNO sebagai parti penyamun utama.

Mahkamah membantu penyokong PR membenci UMNO untuk selama-lamanya. UMNO tak akan mampu lagi memujuk mereka dengan rasuah politik. Mahkamah juga telah menyempurnakan pengesahan status UMNO dan BN sebagai parti najis yang wajib dimuziumkan.

Dengan perkembangan ini, pemimpin Pakatan Rakyat tak perlu bimbangkan kesetiaan penyokong sedia ada. Kempen boleh difokuskan kepada penyokong UMNO kategori 'longgar' dan 'keliru'. Melalui pendekatan yang sesuai, adalah diyakini kelompok ini boleh beralih menyokong PR menjelang pilihanraya umum ke 13.

Sehingga kini UMNO masih berpegang teguh dengan prinsip politik Machiavelli dan protokol Zionist 1683 nombor 6 berkenaan 'cara menguasai rakyat' iaitu mengulangi pembohongan sehingga ia dipercayai sebagai benar. Malangnya UMNO gagal menyedari bahawa prinsip dan protokol itu dipraktikkan oleh Machiavelli dan Zionist secara bersama dengan prinsip dan protokol 'mengekalkan ilmu dan intelektual rakyat pada tahap yang rendah'.

Zionist berjaya meluaskan cengkaman mereka sepanjang 500 tahun kerana pembinaan intelektual yang hebat di kalangan mereka, bersama dengan pengekalan tahap intelek yang rendah di kalangan penduduk dunia. Apabila perkembangan ilmu berkembang pesat pada pertengahan abad ke 20, cengkaman Zionist telah sampai ke kemuncaknya. Suku terakhir abad itu menyaksikan kebangkitan kesedaran penduduk dunia menyanggah hegemoni Zionist berbekalkan ilmu yang tidak lagi dimonopoli oleh kelompok Zionist sahaja.

Politik Malaysia menjalani proses yang hampir sama. UMNO berjaya mengekalkan cengkaman politik sepanjang 50 tahun kerana majoriti rakyat cetek ilmu pengetahuan. Parti dan pertubuhan yang menentang UMNO gagal mendapat sokongan kerana rakyat mudah ditipu dan dirasuah oleh UMNO. Kebangkitan awal menentang UMNO hanya berlegar di institusi pengajian agama yang didokongi oleh ilmuan Islam. Gelombang kedua kebangkitan ini muncul di Institusi Pengajian Tinggi pada pertengahan tahun 70an dan memuncak pada pertengahan tahun 80an. Kedua-dua peringkat kebangkitan ini berkait langsung dengan faktor ilmu dan maklumat.

Hari ini UMNO masih mampu bertahan dengan baki penyokong yang cetek ilmu dan miskin maklumat. Majoriti rakyat yang berilmu dan celik maklumat telah pun meninggalkan UMNO. Kajian akademik di kampung-kampung Melayu membuktikan 80% penyokong setia UMNO ialah orang Melayu yang rendah IQ dan buta ICT. Kajian yang sama menunjukkan 70% orang Melayu berkelulusan STPM ke atas telah memilih PAS atau PKR. Jika Pakatan Rakyat dapat mencelikkan 10% penyokong UMNO sehingga mereka berilmu dan bermaklumat, adalah diyakini parti perkauman itu akan dipusarakan sebelum pilihanraya umum ke 14

HANYA TIGA GOLONGAN SANGGUP BUNUH ULAMA

Oleh : Allahyarham YB Dato’ Haji Fadzil Noor

RANTAU PANJANG, 4 Mac - Sejarah dunia membuktikan terdapat hanya tiga golongan yang sanggup menentang dan membunuh ulama iaitu Yahudi, Komunis dan parti yang memerintah Malaysia.
Presiden PAS, Dato' Haji Fadzil Mohd Noor berkata, golongan terbabit sanggup membunuh ulama bagi mempertahankan survival politik mereka.Katanya, Yahudi bertindak ganas membunuh ulama di Palestin, manakala Komunis menganiayai ulama di negara bekas jajahan Soviet Union."


Ketika saya berkunjung ke negara bekas Soviet Union suatu ketika dahulu, ulama yang mahu menyebarkan syiar Islam terpaksa melakukan dengan senyap-senyap kerana khuatir dibunuh pemerintah Komunis," katanya pada ceramah di Pusat Tarbiyah Rantau Panjang di sini, malam 2 Mac lalu.
Hadir sama di majlis itu, Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan, Ustaz Wan Ismail Wan Jusoh, Ketua Penerangan, Haji Zulkefli Mamat dan Yang Dipertua PAS Rantau Panjang, Ustaz Hussin Ibrahim.
Dato' Haji Fadzil yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen berkata, parti yang memerintah Malaysia iaitu Umno juga pernah melakukan perbuatan serupa seperti orang Yahudi dan Komunis.
Katanya, Umno terlibat membunuh ulama di Memali pada 1985 sehingga menyebabkan ramai menjadi korban.Menurut beliau, sepatutnya tragedi seperti itu tidak berlaku sekiranya pasukan keselamatan menggunakan pendekatan lebih profesional."
Ustaz Ibrahim bukan menyerang pasukan polis, cuma mereka mempertahankan diri bagi mengelakkan ditangkap untuk dihumban ke dalam tahanan ISA."Sebelum peristiwa itu berlaku saya berjumpa dengan Ketua Polis Kedah ketika itu, bagi meminta jasa baik pegawai polis berkenaan supaya mencadangkan kepada Menteri Dalam Negeri membatalkan hasrat untuk menangkap Ustaz Ibrahim menggunakan ISA."
Sedangkan sebelum peristiwa itu berlaku Ustaz Ibrahim sudah berbulan-bulan tidak boleh keluar ke mana-mana kerana dikawal ketat polis," katanya.Beliau juga menceritakan, semasa Ustaz Ibrahim ditembak di perut, isteri, ibu dan ayahnya datang memangku.
Bagaimanapun malangnya pihak polis bertindak ganas dengan menarik isteri, ayah dan ibu Ustaz Ibrahim dan membiarkan dia mati keseorangan.Menurutnya, selepas kejadian itu berlaku, beliau sempat menatap jenazah Ustaz Ibrahim di Bilik Mayat Hospital Alor Setar dan melihat kesan-kesan tembakan di badannya.
"Apakah tindakan yang dilakukan anggota-anggota polis itu tidak dinamakan suatu kezaliman dan tindakan tidak berperikemanusiaan," katanya.Beliau juga mempertikaikan kenyataan Menteri Penerangan, Dato' Khalil Yaakob kononnya penayangan klip video Memali melalui RTM untuk menjelaskan perkara sebenar.Menurut Presiden PAS, penanyangan itu adalah strategi Umno untuk memburukkan PAS dengan menghina ulama yang sudah meninggal dunia.
"Apa yang dilakukan itu sebenarnya bercanggah dengan saranan Nabi Muhamad saw yang meminta umatnya mengingatkan orang yang sudah mati dengan segala kebaikannya," katanya.
Dato' Haji Fadzil juga berkata, agenda klip video terbaru yang dimainkan RTM mengenai Amanat Haji Hadi juga tidak akan menguntungkan Umno kerana mesej itu akan memperjelaskan perkara sebenar, iaitu agama dan politik tidak boleh diasingkan.

“PERKASAKAN RAKYAT, MUSNAHKAN UMNO’

HARAKAH DILARANG KEMPEN CALON,ADIL KE??

Pengerusi Jawatankuasa Pemilih PAS, Datuk Mustafa Ali, melarang akhbar rasmi PAS, Harakah untuk berkempen bagi calon yang bertanding di dalam pemilihan parti itu pada bulan depan.

Perkara ini dinyatakannya dalam sidang media yang diadakan di ibu pejabat PAS Jalan Raja Laut Selasa lepas.

Menurut Mustafa yang juga Pengerusi Jamaah Pengarah Harakah itu, akhbar rasmi PAS itu harus berlaku adil kepada semua calon yang bertanding nanti.

Dalam sidang media yang sama, Mustafa Ali juga mengumumkan senarai penuh bagi calon yang bertanding bagi sesi 2009-2011.

Pemilihan akan akan di jalankan pada Muktamar PAS yang ke 55 tahun ini yang akan dijalankan di Stadium Melawati, Shah Alam bermula dari 5 hingga 7 Jun 2009.

Dewan Pemuda akan bersidang pada 3 dan 4 Jun di Markas Tarbiyah PAS, Taman Melewar dan akan disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasaruddin Mat Isa.

Manakala Dewan Ulamak akan bermesyuarat di Auditorium Muzium Shah Alam pada 4 Jun dan Dewan Muslimat akan bermesyuarat di Bangunan Majlis Bandaraya Shah Alam pada 4 Jun.