Tuesday, January 25, 2011

Penulis berbakat,Dimana kalian????

Assalamualaikum WBT.


 MENCUNGKIL BAKAT PENULIS.



"Bahasa hanyalah alat yang terdiri daripada sistem perturan dalaman yang kita sebut struktur bahasa atau tata-bahasa,sistem pembentukan kata atau sistem fonologi.Isi bahasa  itu datang daripada budaya dan minda bangsa yang menggunakan bahasa itu.Jadi,timbul soal apakah yang kita,maksudkan dengan kata-kata, 'Pupus bahasa pupuslah bangsa'?,penulisan yang bergaya cara mengatasinya"

Dato' Dr. Hassan Ahmad.

.


Pagi-pagi lagi selepas solat subuh,'papan kekunci' yang melekat di kaki komputer riba ini bagai memanggil saya.Saya tidak tahu apa yang perlu ditulis,berfikir berulang kali,'Oh' mungkin perlu mencari idea di sekitar laman berita,berita pembangkang ke,kerajaan ke,semuanya menjadi pilihan saya.Terus saya menggosok mata saya,mencapai buku 'jingga' yang menjadi nota saya kemana saya pergi disitu lakaran idea akan terpahat.Ini bukan buku 'jingga' yang di bahaskan pembangkang dalam pentadbiran mereka mencecah '100' hari.Sekadar buku nota dan diari tidak rahsia.

Maka,diselak sehelai demi sehelai,saya terfikir,"Sebenarnya ada perkara yang perlu dicoretkan,iaitu mengenai keinginanku agar ramai penulis yang mampu berkarya dikalanganku".Saya terpaku seketika,tertanya sebenarnya "Mampukah ianya terrealisasi??!".Tersentak dengan soalan ini,saya teringat 'semalam' saya bertemu dengan Ustaz Wan Leman (nama pena beliau),bersama dengan pertemua itu Ustaz Syahmi,Abqari dan Hisyam,sambil berjalan menghirup kedinginan malam di tenagh kota kaherah,saya berbincang soal 'Masa Depan Penulis dan Bakat yang Ada di Sekeliling Kita'.


Kerangka Awal.

Persoalan itu saya selitkan denagn idea yang sudah lama terbit di benak fikiran saya,Ustaz Syahmi membantu saya dalam memperkenalkan lebih dekat penulis 'novelis' yang terkenal di negara kita.Pelbagai nama kuno saya jumpa.Ustaz syahmi memberikan pendapat agar kita membuat satu gerak kerja atau 'Kerangka Awal' untuk merealisasikan idea lama saya ini.Ustaz Wan Leman bersetuju dan mencadangkan agar dilakukan secara berfasa atupun berperingkat. Antara perkara yang diselitkan dalam perbincangan kerang tersebut adalah : 

1)Menerjah identiti penulis.
2)Membahagikan kepada 'dua' kumpulan

   a)Penulis
   b)Pemikir

3)Mengkaji situasi disini bagi melahirkan penulisan yang kontroversi akhirnya dapat menyuraikan solusi.
4)Mencari 'genre' penulisan yang sesuai denagn suasana pembaca.Maka usaha untuk membuat borang kaji   selidik akan dilampirkan.
5)Membina semangat dan kefahaman yang jelas pada jiwa mahasiswa 'Selangor'.
6)Membina kumpulan penggerak bagi mempromosikan agenda baik ini.
5)Mendinamikkan bentuk penulisan,yang berunsur keagamaan,nasianolisme,patriotisme,ketemadunan dan lain-lain.


Bekerjasama denagn 'Lajnah Penerangan dan Penerbitan' (BKASM).

Sudah tentu saya akan bekerjasama dengan BKASM bagi mencari pengaruh untuk mengembangkan gaya bahasa ini.Doktor Hafiz bin Haji Shamsuri,akan bekerjasam dengan saya dalam menjayakan agenda ini,ianya telah dimaklumkan awal pada beliau dan akan dimaklumkan pada semua pimpinan lain dalam masa terdekat ini.Moga tiada isu membelakngi timbul lagi.

Saya berharap dari BKASM sendiri mampu mempromosikan hasrat murni kami.Bukan kami mahu menjadi 'Independent creator' dalam dunia penulisan,kami perlukan bantuan kalian.Saya tahu ramai dari kita yang minat menulis,contoh penulisan 'KOMSAS' yang berunsurkan cerpen,novel,pantun,puisi dan lain-lain.

Moga usaha yang sekecil ini mampu melonjakkan mahasiswa kita,bukan hanya sekadar omong-omong kosong yang ditanam ditepi bibir.Terus bersama .Kritik tidak salah,tetapi sertakan alasan dan cara rawatannya.Janganlah jadiseperti seekor beruk yang sedang berfikir,hanya berfikir dan mengunyah tanpa membuahkan apa jua hasil yang membantu.


Moga penulisan yang dikaryakan ini mampu menghasilkan satu antologi yang ringkas dan dibukan,walaupun hanya menggunkan 'binding'.Moga usaha ini diberkati.Dmana anda?? kami akan cari.....

No comments:

Post a Comment