Sunday, June 14, 2009

Bangsa dan Agama.

Asslamualaikum w.b.t

Kali ini saya mahu terus menulis dan menulis bagi menyuarakan rasa ketidakadilan dalam diri kita semua.Tajuk yang saya akan saya bawa:

"orang cina kondem sama melayu"


Semalam lebih kurang dalam pukul 2 pagi ayat saya mengalami masalah sukar bernafas atau kita sebutkan semput,Ketika itu tengah online,rasa mals sangat untuk saya bawa ayah saya.Tetapi dlam keadaan yang cemas ini perlu juga saya bawa ayah saya kehospital untuk mendapatkan rawatan gas.Saya pun membawa ayah saya masuk kedalam bilik kecemasan dan ayah saya akan melalui proses rawatan yang agak lama juga.Sya berehat diluar sambil melihat suasana kajang yang riuh dengan bunyi motor-motor remp_it ini.


DUlu selalu juga saya keluar malam-malam tetapi malam ni sambil menunggu ayah saya,saya dapat satu ilmu .ILmu itu saya dapat dari seorang cina yang berumur lingkungan 40-an.Agak muda dan bergaya lagi.Beliau menunggu anaknya yang juga semput.Saya duduk diluar hospital dan menegur beliau dan menanyakan tujuan beliau ke hospital ini.
Beliau terus bercerita pasal anaknya.Dan tiba satu masa ada satu motor yang membunyikan enjinnya dengan lantang hingga membuatkan uncle tadi terkejut.lalu..

"aiya... ini melayu ha.. manyak sial wo... mak ayah sudah xde duit itu miskin punya orang.. melayu patutnya xpatut hidup la.. aman tanpa melayu wa!"

Agak sinis sindiran beliau,mungkin beliau tidak sedar bahawa saya orang melayu.Tersenyum saya seketika.

"kenapa uncle marah sangat??? ok apa.. malam-malam ada orang macam ni,xde la orang jahat nak wat jahat,dorang jadi jaga. hehe.."saya gelak


Orang yang berbang sa cina itu tadi senyum dan menggelengkan kepala,saya dapat jangkakan bahawa beliau tahu yang saya hanya bergurau dan cina itu berkata dengan suara yang lembut.

"lu tau ka... ini orang malam-malam keluar,sama itu syaitan dan iblis juga.Syaitan dan iblis suka kucar-kacirkan manusia,sama macam ini orang(smbil menunjukkan tangan kearah motor-motor itu tadi).Melayu sudah rosak itu puluh tahun lama.U jangan marah ya saya cakap ,itu melayu , xpatut ada di negara ini ,sebab melayu kasi buka malaysia,melayu juga kasi hancur itu malaysia. wa banyak marah dan x suka sama ini iblis,Kalau nak hapuskan ini iblis dan syaitan kita kena pakai agama juga.Ada orang halau itu syaitan pakai PANTUN??? hehe.. xda... itu agama melyu juga kena kasi hapus sama iblis dan syaitan ni.Apa itu doa ka?? ha.. itu bismillah juga.. kasi hancur itu iblis dan syaitan kan??? (saya kata ya) ha.. so. u tawu kenapa ini mat rempit(iblis & syaitan) xdapat dihapuskan??? sebab lu orang melayu xda guna itu agama sendiri kasi hapus ini iblis"


Saya terpaku dan mengangguk dari setiap kata-kata beliau,saya bersalam dengan beliau dan beliau terus masuk dalam wad rawtan untuk melihat anak beliau.Saya terus berfikir dan berfikir.Orang kafir yang sememangnya sesat tahu dan sedar bahawa bangsa perlu ditegakkan dengan agama.Kenap kita tidak sedar???

Beginilah realiti hidup,saya dapat rasakan yang rakan-rakan semua paham dengan tulisan saya.Kita perlu menggunakan agama dalam menegakkan bangsa kita.Apa yang kita lakukan perlu didahului dengan islam.Sesuai dengan surah al-insan,surah al-mukminun dan surah al-qalam,yang menyarankan modal insan pada islam.Sedarilah kita islam itu penguat bangsa.Segalanya adalah islam.Tolaklah mereka-mereka yang menolak islam.

3 comments:

  1. fikir2kanlah....mesej yg berbaur penghinaan, tp penuh tersirat ttg pengajaran...be +..tanx 4 posting..

    ReplyDelete
  2. ouhh ni la kisahnye yer..
    menarik..
    thanx 4 sharing..
    hehe

    ReplyDelete
  3. wah..hehe...
    Dihospital kjg ye..hehe
    Cite yg agk mnarik...
    itulah bangsa yg x ditegakkn dgn agama..
    Manusia yg berbngsa melayu tp mnolak agma islam...terutama mnusia dlm glongan remaja pde mse kini...
    Mreka kurg ilmu dlm mghayati ape itu IsLaM yg sbnrnya...
    so amik la moral value dlm cte ni..hehe

    ReplyDelete