Thursday, June 11, 2009

Manek Urai Lokasi Strategik

DUN Manik Urai satu-satu 'DUN Melayu' menyaksikan pilihanraya kecil bakal diadakan ekoran kematian ADUNnya, Pok Su.

DUN itu terletak di dalam Parlimen Kuala Krai. DUN itu merupakan 'sarang PAS' melainkan tewas pada tahun 2004.

Mampukah UMNO merampas DUN Manik Urai. Abe MIE ramai saudara di sana. Ingatnya sudah 20 tahun tak ke sana selepas singgah di Bertam Baru dan Lama..

Kawasan itu kebanyakkan dihuni oleh petani, penoreh getah, peniaga dan pekebun kecil. Tidak ada kilang melainkan kilang simen yang beroperasi. Begitu daif Manik Urai.

Namun KTMB membina jalan keretapi telah menjadikan Manik Urai mudah dihubungi. Kalau tidak KTMB sudah tentu Manik urai macan pedalaman Sabah dan Sarawak- hendak ke bandar memerlukan 3 jam untuk membeli barangan keperluan.

Kini, jalan raya dibina dan Manik Urai boleh dikatakan setanding bandar-bandar kecil seperti Pasir Mas, Tanah Merah dan Rantau Panjang.

Pilihanraya nanti menyaksikan Manik Urai menjadi rebutan antara UMNO dan PAS. Tersiratnya beberapa perkara menarik mengenai pilihanraya kecil Manik Urai, antaranya;

1. PAS perlu pertahankan undi majoriti yang dimenangi pada tahun 2008 atau WAJIB menang. Jika PAS tewas bererti orang Melayu menolak PAS ekoran kerjasama PAS dengan DAP.

2. Jika BN menang seperti tahun 2004- walaupun dengan satu undi, ini membawa mesej kepada UMNO- mereka diterika oleh orang Melayu dan gelombang biru kembali ke Kelantan.

Pakatan Rakyat akan menghadapi dilema terutamanya PAS.

3. Jika PAS tewas dengan majoriti yang banyak, maka PAS perlu memikirkan satu formula perpaduan bagi orang Melayu. Bererti pengundi Manik Urai akan kata- kalau Melayu tak bersatu, kami akan pilih parti bangsa- lagipun agama sudah dijual beli oleh bangsa lain.

4. UMNO perlu seorang 'master plan' untuk memenangi pilihanraya ini. Dua tokoh yang abe MIE rasa sesuai- Mustapha Mohammad dan KULI.

Kawasan Manik Urai ialah kawasan kampung jadi 'master plan' perlulah orang kampung. Orang bandar tak akan makan bersila di kampung dan menghisap rokok daun!!!

Ada kawasan keretapun tak boleh masuk.

5. PAS percaya mereka akan menang dengan undi majoriti memandangkan itu 'sarang PAS'. UMNO boleh memanipulasi keadaan di bandar- hubungan PAS dengan DAP sehingga menjadikan Islam mainan PAS.

UMNO boleh membogelkan PAS dengan janji hudud dan bagaimana PAS sanggup menjual beli al-Quran apabila dibaca oleh DAP lebih mulia daripada bacaan orang Islam.

Bahkan PASsanggup menghina Datuk Masitah yang mempunyai PhD dalam bidang agama dan memuliakan Cina DAP yang menggunakan al-Quran.

Orang Melayu perlu faham selepas membaca petikan ayat suci berkenaan, Cina DAP akan pulang ke rumah dan memakan babi.

JADI KITA BOLEH KATAKAN, SESIAPA BOLEH MEMBACA AL-QURAN SELEPAS MAKAN BABI!! ATAU SESIAPA BOLEH MAKAN BABI DENGAN MEMBACA AL-QURAN!!! RENDAHNYA MARTABAT KITAB ALLAH DAN MULIA LAGI HARAKAH.

PAS juga menyokong isu Bogel Elizaberth Wong. Kalau UMNO berjaya memanipulasi keadaan, ini boleh menjadikan PAS 'tertidur' sebagaimana lenanya Eliza!!!!

6. UMNO perlu letak calon beragama atau tokoh ulama yang akan menangkis dakyah PAS.

7. Isu pembangunan dan kemajuan tidak menjadi isu utama kerana 'orang kampung' lebih suka isu bersifat siapa pandai cakap dia menang.

Namun BN perlu bekerja kuat dan menggunakan kelemahan yang ada semasa pemerintahan Pakatan setahun untuk memastikan penduduk Manik Urai tertarik mengundi BN.

8. Hairan apabila PAS kata UMNO jangan bertanding di Manik Urai. Penanti, ADUNnya belum mati sedangkan di Manik Urai situasi lain berlaku.

Inilah demokrasi yang PAS perjuangkan atau memang PAS percaya mereka akan menang selesa?

abe MIE- Manik Urai tidak ubah seperti kawasan lain di Gua Musang. Ketokohan KULI diperlukan di manik Urai.

abe MIE- Ibrahim Ali boleh buat kejutan apabila mengisytiharkan masuk UMNO pada pilihanraya kecil nanti?

Isu HINDRAF dan 'perkongsian agama' antara PAS dan HINDRAF boleh dijadikan modal bagi menarik perhatian penduduk selain memberi bantuan kepada sekolah..

2 comments: