Thursday, February 4, 2010

Sekadar Coretan di Mesir.



Salam,
Bertemu lagi dalam kiriman kali ini dengan hamparan kisah yang terbaik dari saya,insyALLAH.... Sebelum itu,sedikit coretan kengan di Mesir saya sajikan.



Dalam kiriman kali ini,saya suka kiranya apa yang saya tulis dapat dipahami dengan baik oleh sume pihak yang mengunjung,walaupun blog yang saya cuba hasilkan ini tidak mencapai tahap terbaik bagi pengunjung,tapi ambillah yang terbaik dari isinya sebagai pedoman rakan-rakan.

Gambar diatas ketika mana saya dan rakan-rakan mesir mengunjungi tempat bersejarah di kota kaherah,iaitu kota besar bagi Mesir.Gambar diatas ketika mana saya berada diatas sungai NIL di atas kapal layar,teringat pada sejarah sungai yang berkat ini,sungai yang pernah kering pada zaman pemerintahan Amru al-as yang dihantar RasulAllah untuk menerajui politik Mesir pada masa itu.Sungai ini pernah kering kontang akibat beberapa perkara,lalu dengan rahmat dan karomah yang ada pada Sahabt rasulAllah,Maka Saidina Umar al-khatab telah menulis surat untu sungai NIL dan dihanyutkan untuk sungai NIL,maka mengalirlah air sungai NIL ini yang mana menjadi sumber penting bagi negara republik ini.

Gambar yang kedua pula gambar saya bersam dengan Sultan Salahuddin Al-Ayubbi,tapi replika sajalah,panglima yang cukup gagah,dan dapat menangkis segala serangan musuh untuk memmpertahankan islam,Salahuddin al-ayubbi juga menjadi tonggak utama bagi pembebasan AL-Aqsa,Saya juga sempat berada di kota kubu kuat Salahuddin al-ayubbi,ketika saya berdiri tegak,dan melihat selruh kota kaherah,saya dapat merasakan satu peperangan yang diketuai oleh Salahuddin,cukup tragis bagi mendatangkan nikmat kejayaan islam ketika itu,Kota yang kekal lagi batuannya sejak dahulu,sedih saya kenangkan pabila terkenangkan rakan-rakan diMalaysia yang masih leka dengan kejangan barat yang menular kini.Andai salhuddin wujud lagi ketika ini,ingin saya mengadu padanya,ingin saya kucup dahinya,Salahuddin kaulah wira islam


Sahabat,


Kini kami yang berada di Mesir telah pun menamatkan sesi pengajian sesi pertama,selesai juga kami dalam peperiksaan di Al-Azhar As-Syarif,Penuh dugaan di kota mesir ini,mereka yang benar-benar mahukan ilmu mampu bertahan disini.Iman dan amalan islam perlu selari mbagi mendapat kekuatan di Mesir ini.Kalau bercakap soal kerindua apatah lagi,ingin saja berlari ke kampung halaman dengan kudrat yang ada,tapi apakan daya,hanya kapal terbang mampu membenarkan kami pulang ke desa tercinta.


Kini saya akan menjalani pengajian fasa kedua,harapan yang saya aggapkan agar mendapat natijah yang terbaik bagi tahun ini,dan mampu untuk kempbali ke Malaysia dalam tempoh 4 tahun pengajian.


Sahabat,


Di Malaysia khusunya wujud berbagai tohmahan pada Islam,tidak kira tentang Isu Allah,hal bakar-membakar gereja,Anak muda mengutuk RasulAllah dengan berleluasa,ini serius dan masalah ini perlu dibendung dengan pantas,ini disebabkan iman manusia yang telah pudar.KIta dapat lihat sendiri,nak perjuangkan islam,tetapi mereka yang sekolah agama sendiri pun tidak tunjuk etika islam! ini satu realiti yang hampir dengan kita,yang kita sering lihat di Facebook dan jaringan Internet yang lain.Anak belia kian rosak dek zaman yang menghentam teknologi dunia,Sosial lelaki perempuan makin teruk bagai barah yang sukar dicari ubat dan penwarnya,kita selalu baca,kita selalu dengar,tapi kita tidak selalu ikut.


Untuk sekian kalinya,inilah yang dapat saya sajikan bagi sahabat-sahabt sebagai wacana minda kita bersama,harapan yang luhur dari saya agar ALLAH subhanahu wataala meredhai niat kalian dalam perjuangkan islam ini,kawan-kawan yang nak bawa islam tak ramai,sebab ap??? sebab bawa islam x dapat apa pun,bosan,tapi klu kita pergi tengok wayang dan "hang out" medang-medang,satu kenikmatan bagi kita semua,betul bukan???
jangan lah kita mengundang murka ALLAH,jadikan lah kematian itu satu ilmu yang paling dekat dengan kalian semua.

Agar kalian dirahmatai ALLAH....

Salam Perjuanagan Buat Shabat Yang Ana Sayaangi Semua.

4 comments:

  1. amin....ko je la org yg selalu komne... harapberkat allah melimpah pada ko... hehe.. wasalam

    ReplyDelete
  2. seronok je dnga cte ni.len kali wat coretan byk2 lg k..;)smg kehidupan d sana sntiasa di dlm rahmat Allah..ssguhnya Allah menguji sseorg hamba mngikut kemampuan hamba2-NYA jua..wallahua'lam..

    ReplyDelete
  3. mabruk alaik... truskan perjuangan mu..
    insyaallah mdpt kejayaan dunia akhirat..
    waallahutaalam...

    ReplyDelete