Thursday, September 2, 2010

BERMULA KISAH YANG BARU

Salam,



-Akhirnya bertemu juga kita-


Sudah lama rasanya tangan ini tidak menekan papan kekunci kesayangan ku ini,adakalanya saya biarkan ianya berhabuk dan menunggu masa untuk di ‘update anti-virus’ nya.Masa kian berlalu dengan pantas blog kesayangan saya ini kaku sunyi dengan kesibukan yang saya sendiri tidak pernah jangkakan di bumi bertuah Mesir ini.
5 bulan yang saya hadapi di Mesir ini cukup menambahkan pengalaman saya apabila bergelar mahasiswa islam mesir di bawah kelolaan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM). PMRAM banyak memberi didikan zahir dan batin kepada semua ahlinya,apa yang membanggakan persatuan tua ini mula mencapai kegemilangan 80 tahunnya.

Namun sekadar muqaddimah pada hari ini,PMRAm menjadi pembuka bicara pertemuan kita bersama,banyak perkara menarik akan saya nukilkan dalam blog saya ini kelak.Ragam bentuk manusia yang berjiwa mahasiswa khusnya menjadi topic perbincangan dan perbualan menarik di laman ini.Mungkin ramai dari kalian yang memerlukan input berkesan bagi memenuhi nafsu membaca kawan-kawan.Insyaaallah saya akan cuba sehabis baik demi memartabatkan pemikiran kita sendiri,tidaklah saya cuba menghabiskan masa saya selama ini selain mencari redaha Allah dan ingin mencana pemikiran melayu moden yang berkonsepkan daya modal insane yang menarik.

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat diluar sana,kini semua pelajar di mesir telah pun selesai menduduki peperiksaan rasmi Al-Azhar pada tahun ini. Kira-kira 2 bulan yang lepas kami baru sahaja selesai menduduki peperiksaan semester ke-2.Untuk pengetahuan am juga kami juga telah memperolehi keputusan masing-masing yang ditampal di dinding kuliyah kami di sini,seperti gambaran yang dipaparkan dalam filem Ketika Cinta Bertasbih (1) dahulu.Saya kira ramai yang menonton filem itu,dan begitulah gambaran sebenar kami disini,bezanya kami disini bukan untuk menagih cinta malah kekal 4 tahun disini sebagai penggali ilmu yang pejal dari Ilahi tuhan alam semesta yang esa.
Kini kami sedang mengalami bulan panas sebagai musim pelengkap di kota sejarah ini.Bersesuaian dengan istilah Ramdhan itu sendiri yang bermaksud ‘Panas yang keterlaluan” begitulah terjemahan yang dialami oleh semua masyarakat Mesir ketika ini.Panas ini sebenarnya mengajar kami tentang perjuangan Ulama lampau dan kisan Sirah Nabawiyah yang menggamit hati bagi setiap penagihnya.ramdhan yang dilalui di kota ini berbeza dari kota 1 Malaysia yang kita diami kini.Mesir mengamalkan pesta Ramdhan yang teramat sibuk malah di Malaysia kita mengamalkan adat boros yang sibuk untuk mencapai kenikmatan di hari Aidilfitri.

Mungkin sekadar permulaan,nantika. Penulisan saya yang kesekian kalinya di laman dhoif ini,apa yang cuba saya mahukan adalah sokongan dari pembaca yang sering bersama dan dekat dengan saya di laman ini.Hati saya tenang apbila ramai yang tercuit dengan tulisan yang tiada asanya ini,namun hayatilah setiap apa yang cuba saya bawakan,bukan saya mahukan pujian dan kata lunak dari tekak basah para pembaca,tetapi yang saya perlu adalah kejernihan minda yang membawa kita kepada redha Allah S.W.T. Insyallah.

mUHAMMAD aMIRUL aMIN

1 comment:

  1. salaam...lama x m'jengah di belog yg agak kontroversi ni....salaam ramadhan kareem...salaam aidilfitri....sentuh pasal seerah nabawiyah, ana yg x duk bumi anbiya' ni pun trasa pengorbanan n kesungguhan nabi dan para sahabat....sesungguhnya aku merindui mereka...btw, perlu ke sebut cter 'kcb' kat c2???? x perlu kot...hehe...ana pon x pernah tgk cter 2,so x dapatla nak gambarkan....apa kait???....haha...akhir kata...salaam 1 malaysia, salaam 1 tlc....

    ReplyDelete