Thursday, March 25, 2010

DAKWAH NAK KAT WANITA??!

DAKWAH NAK KAT WANITA??!

HADIS SOHIH MUSLIM :
“ Sesungguhnya dunia adalah sesuatu yang memiliki kelazatan,dan sesungguhnya ALLAH telah menjadikan kamu sebagai khalifah didalamnya maka IA akan melihat bagaimana kamu berbuat,maka takutlah kepada dunia dan takutlah kepada wanita,kerana sesungguhnya fitnah yang pertama kali menimpa bani Israel adalah WANITA

TELAH DATANG, DENGAN KATA-KATA INDAH :

“Sebaik-baik perhiasan adalah wanita Solehah”



Untuk kali ini,fikrah ana terus bergerak ke lapangan MAHASISWI ataupun mereka yang digelarkan WANITA.Wanita dari konsep kaca mata manusia adalah sesuatu yang bernilai,merupakan aset yang sanagt berharga hingga mampu menggoncang dunia,dunia kini memerlukan wanita yang aktif dala siayasi ataupun politik,dunia kini tidak lagi seperti zaman kejahilan dahulu dibawah pemerintaha barat yang menjatuhkan martabat wanita dan menjadikan wanita hanya sebagai pemuas nafsu serakah mereka.Ana gemar untuk berbincang secara terbuka soal sejauh mana pergerakan wanita ini? Ini menjadi titik permulaan perbincangan apabila ana terbaca tentang AKTIVIS MUSLIMAT,WHY NOT?? Dalam Majalah Al-Mitsaq.Ana dapat lihat disini melalui pengkajian kasar bahawa muslimat kini punya satu kecenderungan yang sangat kuat kepada perkembangan dunia.
Dunia yang serba maju kini harus menerima wanita menjadi perintis ilmiah dan syahsiah.Muslimat yang dipacu hebat dengan bimbingan sunnah mamapu kehadapan dengan sistem yang bercorank ‘jamaah’.Ini dapat kita tafsirkan bahawatidak ada penghalang bagi wanita global kini untuk mencuba kerarah dniawi.Statistik yang dibentangkan oleh Kementrian Wanita menunjukkan bahawa kuasa kerja wanita kian bertambah kepada pertausan yang membanggakan.Dengan ‘rukhsah’ yang diberika oleh kerajaan tentang cuti bersalin dan sebagainya menambah minat pada wanita untuk giat dalam bidang dakwah khususnya.

Kita dapat lihat juga dalam sistem pentadbiran Selangor melalui cadangan Yang Berhormat dikalangan wanita bahawa kerusi Dewan Undangan Negeri akan dibuka lebih kepada wanita pada masa akan datang.Ini bahawa wanita kini diperlukan dalam soal pentadbiran tertinggi.Soalnya mampukah wanita ini bergerak??? Ya!! Mampu,dengan kemudahan yang sedia ada,dengan kajian ulama MUASOROH kini bahawa wanita kini tidak payah untuk gusar dalam aktif untuk kehadapan.Dunia ekonomi juga merayu akan lahirnya jiwa usahawanita yang mampu berdaya saing dalam jualan import dan eksport,kuasa jual beli kini mampu diraih dengan mudah seandainya penguasaan ekuiti yang melonjak dari pihak wanita.Oleh itu wahai SRIKANDI,disinilah aktifias ekstra bagi mereka wanita,bagaimana berusaha untuk melawan arus globalisasi yang sarat dengan muatan-muatannya sepertiyang kita ketahui,dan yang telah memandulkan semnagat perjuangan islam.Disinilah tugas wanita dengan segala keterbatasanya,bagaimana untuk membangunkan ummat dan mengarahkanya kearah yang lebih kondusif untuk kegemilangan islam.Dan disini juga dakwah wanita menjadi ‘ghirah mujahadah’ kepada SANG SUAMINYA tatkala surut dan futur dari perjuangan.

Lebih jauh lagi,dengan segala keterbatasannya,wanita bukanlah bumeranguntuk memperdaya kaum Adam,akan tetapi ia justeru menjadi ‘masdarul wa’y’(sumber inspirasi dan koreksi) bagi kelangsungan hidup yang sebenar,untuk mencapai MARDHOTILLAH.Lihatlah contoh terhebat Siti Khadijah r.a yang menyelimuti akan Rasullallah dalam apa jua keadaan bagi membangkitkan semanga juang islam bagi diri baginda,dan Saydatina Aisyah r.a yang sering mendampingi bapanya ketika mana bapanya lemah tak berdaya akan kerenah ummatnya, mana hilang dua srikandi jelita ini????!!

Firman ALLAH S.W.T,
“ALLAH tidak membebani (kewajipan) kepada seseorang melainkan mengikut kemampuannya”Janganlah kita sering menjadikan batas untuk bermuamalah itu satu keraguan,bukankan kini ada ruangnya?? Jangan jadi sombong tidak berpelajaran,tetapi biar jadi somobong yang ada jalan,yakni ada pengetahuan,jangan biarkan diri dalam lingkungan keraguan hinggakan untu bertegur sapa yang dakwah pun sanggup membatu senyap tidak bergerak.Fahamilah maksud yang ingin ana bawakan.
Bangkit wahai puteri-puteri muslimat,agar jiwa lembutmu itu kental untuk ummah ini.Giatlah berdakwah agar ummah akan terus terpelihara,seperti mana kamu menjaga maruahmu,jagalah islam sebegitu rupa.
Muhd Amirul Amin @ (Lok)
(Khamis, 25/3/2010,8.30am)


Rujukan,
(AL-MItsaq,An-nisa,Aktivis Dakwah Wanita m/s 26)

7 comments:

  1. salam 3alaik..agak menarik..bg wanita meme x salah nak jalankan dakwah utk memperbaiki diri dan org laen...tp tidaklah sampai 'qiyadatul mar'ah' e2 melebihi kepimpinan barisan arrijal...dan bg ana sndiri kaum hawa lebih afdhal duduk dirumah menguruskan rumah n tangga...dan e2 sebaek2 perbuatan...utk memberi khidmat pd kluarga...

    ReplyDelete
  2. lagi satu...byk sgt salah eja...x bez la...m'ganggu ke'FEEL'an pembaca...moga dpt perbaiki...

    ReplyDelete
  3. Ana rasa salah konsep aiman 2.. ana jawab soal 'qiyadatul mar'ah'.. konsep ni yang ulama lancarkan sebab skng ni wanita ada peluang untuk kehadapan.. apakah salah kalau mereka terus bergerak untuk ummah?? eh! ana rasa belum ada sejarah wanita mmpu nak menandingi lelaki seandainya mereka ikut syariat islam.. kalau ramai wanita x berjuang.. hanya dok kat umah.. alamatnye musnahlah islam ni.. ingat.. laki dan wanita saling memerlukan dalam apa jua bidang.. soal tulisan ni.. anan mintak mmaf lah.. ana ni penulis blog.. xde sape nk men'tahkik'kan ana nye tulisan.. tu yang bk silap 2.. maaf.. papepon.. tq atas kritikan anda..

    ReplyDelete
  4. ana x kata duduk rumah 2 terperuk je... but the first thing ialah tarbiyah anak..xkan nak dakwah org laen bagai nak rak, tp anak sndiri ditinggalkan...ana x menolak seratus peratus...anta jgn terlalu cpat menilai konsep ana..itu je kot...syukran atas perkongsian...sama2 improve diri...

    ReplyDelete
  5. em... ada baik nye.. tapi ana x sokong pendapat anta.. salam

    ReplyDelete
  6. baek...ana faham...ana x perlukan anta utk sokong pndapat ana... moga Allah memberi petunjuk pd diri ana dan anta juga.... nak share sesuatu.. pasal 'tulisan' anta.. bkn penulisan, hmm.. ana rasa anta boleh perbaiki ke'byk salah ejaan' e2... cuba tgk syed israa'.. dia plaja azhari gak, syariah wal qanun gak, nak sampaikan dakwah gak, penulis blog gak...tp x pernah ana terjumpa tersalah eja... ana x bandingkan penulisan sbb masing2 ada fikiran yg berbeza mengikut individu... e2 ja...salam

    ReplyDelete
  7. salam..
    alhamdulillah..penuh bermakna dakwah yg enta cube smpaikn 2..ana rse bersyukur sbb dpt menimba ilmu tatkala melayari blog enta..syukran2..
    buat saudara aiman,stiap m'sia ada mlakukan kslhn wlupun ianya sebesar kuman..ana rse mngenai kslahan ejaan,e2 bukan lah msalah besar bg sstgh pnulis blog..ana rse pngisian 2 yg pntg..assif atas sgl teguran..
    smg Allah berkati antum..wasalam..

    ReplyDelete