Saturday, October 10, 2009

Mesir dan Aku.....



salam....
buat semua pengunjung blog ni>>>>

Kepada semua kawan2 yg nga baca blog ku ini,hari ni dapat juga sy mengUPDATE blog ni.Bukan senang nak update tau.huhu.

Ya.. kini sudah sebulan sy di mesir,segalanya banyak berubah,dari segi tingkah laku dan segalnya makin hampir dengan allah.Hidup disini tidak sama ngn hidup kat malaysia.Cni zuhud sangat.Ulamak2 kat tepi jalan je.Wali allah dekat tepi2 longkang je duduk,kat cni baru kte tawu hebat ke atau x hebat org 2.Banyak pengalaman kat cni.hehe.. nek keteapi mana ada tingkap.hehe.. nek bas ngn org bawa kmbing kat atas bahu. macam2 la..

Pengalaman banyak mengajar aku hidup.Kat cni yang paling aku x larat nak tahan adalah rasa kerinduan.Rindu kat mak ayah.. aduh.. pedih sekali nak tahan.. tapi kena tahan gak.Rindu kat kawan2 pun sama gak.. ble tgk senyuman mak ayah,guru2,kawan2 kat gamba2 yg lepas,aku tawu dorang sedang merindui aku kembali.

Sebulan kat cni pon aku dah x tawu nak cte dari mana,indah betul islam kat cni.Suasana islam 2 mmg hidup kat tengah2 kota kaherah ni.Itulah cantiknya negara islam.

Kursus bahasa makin berakhir,mula2 bosan kursus bahasa ni,tapi lama2 sonok pulak,sebabnya masing2 dah mula pandai cakap arab dah ngn ustaznye..hehe.. cte bola la... macam2..

Apa yang ada diatas adalah coretan kenangan semata,hanyalah coretan zahir,tapi apa yang penting adalah dakwah.Aku rasakan 4 tahun disini adalah satu medan untuk aku bangkit menentang anasir jahat dimalaysia.Kalau aku je yang nak bergerak untuk halang sume kemaksiatan 2,aku x mampu..Aku perlukan kawan2 di sana juga.Jagalah suasana hidup sana.Pilih kawan dan pemikiran yang benar.Jangan mudah terpengaruh.Pastikan hiudp ini ada kepastian dan tujuan.

Azhar Alsyarif adalah kilang melahirkan ulama,seruan ini aku pegang dan pastikan diriku dan rakan2 ku disni akan menjadi ulama yang terlatih untuk bersuara dimalaysia.Kami tidak hanyut dengan duit,kami tidak gian dengan wanita,kami tidak gila dengan jawatan,berilah sejauh mana kehebatan duniawi,kami akan tolak.Seandainya benmar kata2 kami ini,barulah kami boleh digelarkan ulama.

Untuk kawan2 dimalaysia,

Belajar bersungguh2... ingatlah dunia memerlukan manusia yang menyebut islam,malaysia memerlukan orang2 yang belajar agama.Seandainya golongan yang belajar agama juga songsang dan berpenyakit kronik,maka hancurlah sialam rakan2... Anda semua mungkin x nampak lagi sejauh mana realitinya... tetapi ingatlah.. islam memerlukan kita.. Kalau bercinta itu merosakkan islam,berpisahlah dari perasaan itu,kalau pergi ketempat hiduran itu mendatangkan fitnah pada islam maka jauhilah.
Ketahuilah... kita akan berada dihadapan untuk disoal kelak...
adakah kita mampu menjawab semua soalan allah???
Kalau jawapan tentang diri kita masih belum kita selesaikan... bagaimana kita mahu cari jawapan untuk orang lain.. pahamilah.... Mungkin anda semua katakan,ah.... konon belajar agama alim lah 2!! konon pegi mesir hebat la 2!! katakanlah banyak mana carutan dan cacian.. aku x kan berundur walau selangkah pun dari menjaga kedaulatan islam....

Kepada rakan2... kita kekalkan kerinduan serta sayang kita hanya pada allah dan sebagai ukhwah kita... itulah benteng kekuatan kita.. terus maju bersama islam...

1 comment:

  1. xle blah la ko..
    bju ijau tu je dari dulu..
    lg 1 pic bgmbr ngn tonto tu...

    ReplyDelete