Saturday, December 31, 2011

Insomnia Masalah yang Dikaitkan Dengan Ujian.

Bertemu kembali!!

Assalamualaikum WBT.

Salam Juang,

Salam Hormat,

Sudah lama saya tidak mencoret pengkhabaran di dalam blog ini.Hampir berbulan selepas kecewa dengan pengkhabaran yang mengujakan,ini dapat dibaca pada tulisan saya yang lepas dengan tulisan yang agak kecil ‘Font’ nya itu.


Namun untuk kali ini saya akan terus menulis tentang warna kehidupan ini.Selalunya saya akan menulis tentang perkara yang berkaitan ‘Ilmiah’.namun untuk kali ini,saya masih belum menjumpai apa jua dokumen penting bagi saya untuk menghuraikannya.Mungkin untuk akan datang kalian akan membaca dengan lebih teliti penulisan ‘Ilmiah’ saya.



Untuk kali ini,mungkin seawal pengenalan ketika saya di Mesir ini.Selepas pulangbercuti,bagi menangguk segala pengalaman di Malaysia,akhirnya saya pulang ke mesir,bagi melanjutkan kuliyah berbaki 3 tahun lagi.Pada asalnya adalah 2 tahun,namun kandas sebentar dengan 3 subjek untuk semester kedua.Itu kepasrahan hati yang kalian nampak parutnya dalam lubuk hati.



Cerita sekembali ke Mesir mula berubah,kerakusan saya dalam membongkar sesuatu perkara telah selesai.Apa perkara itu.’Game Over’,itu sahaja ungkapan yang boleh saya lunaskan di ‘Media Umum’ ini takut dipanggil ke dalam bilik mesyuarat dan dihakimi mereka yang berkuasa.



Ujian demi ujian saya lalui dengan sukar,adakala sampai ke lewat malam sukar untuk tidur,bagi menyelesaikan permasalahan yang bakal saya tempuh keesokan harinya.Saya sudah biasa dengan keadaan sebegini,kerana awal tahun 2011 semasa menjawat jawatan penting dalam kesatuan ,saya juga mengalami masalah ‘Insomnia’.Bukan kerana penyakit,namun ‘Insomnia’ atas otak yang berfikir tanpa henti.Adakalanya status juga tempat meluahkan isi hati.Saya rasa tidak silap,kerana tiada kaitan dengan mana-mana pihak terbabit.Perlu perhalusi tulisan saya ini kerana,takut dipanggil oleh mereka si pemegang kuasa.



Malam ini,perkara yang sama berlaku,rumah sewa yang dihuni 9 orang bakal ‘Ustaz’ ini senyap seketika.Wal hal mereka hampir memnduduki peperiksaan.Inilah perilaku yang bagus,kerana tidur secukupnya bagi merehatkan otak yang sibuk bekerja di pagi hari.Sunyi.Sepi.

Apapun,saya.Saya hanya duduk dihadapan komputer riba kepunyaan sahabat.Mendakap pembacaan hingga mata tidak dapat membezakan ,yang mana abjad dan  yang mana objek.Jari jemari ligat menulis tanda hati ada kesumat duri yang belum dicabut rapi.

Hal ini berlegar dimata fikiranku.

Hal tentang pandangan manusia kepada diriku.Mereka tidak selesai mencari permasalahan.Adakalanya saya sedar akan perilaku yang agak ‘Ganas’ dalam mendepani sesuatu perkara.Jiwa ‘Samseng’ masa sekolah sukar diubati.Namun,saya bukan ‘Samseng’ seperti dahulu.Dimana mahu cari ‘Samseng’ yang sabar dan cekal semasa diheret ribuan masalah? Malik dalam KL Ganster 2, walau dibayar mahal,pasti sukar menghayati wataknya.



Saya berpendapat adalah sebenar yang terbaik untuk saya menyembunyikan cara hidupku dan berdepan dengan 9 rakan ini dan mereka yang menjadi tautan hati saya untuk menjalani kisah hidup ini.Ini satu coretan hati yang mengikut emosi.Jangan baca kalau mahu mengolah.Baca,sebagai kalian membaca komik yang sudah tahu jalan ceritanya ia ,bukan realiti pada hidup kalian.



Teruskan berjihad.

Pada yang bakal menduduki peperiksaan teruskan keazaman.

Sekian.

Mohammad Amirul Amin Maula LokmanHakim
Syariah Islamiah,Al-Azhar
Hayyu Asyir,Kaherah,Mesir.


No comments:

Post a Comment