Friday, August 12, 2011

KaSeHaBaDi | Kisah Dua Jiwa | 1 cerita | Mudahdibaca | Sukardihayati

Sebuah kisah palsu suntingan purba kala,adengan cinta madah bersiri.Ini cerita aku untuk kalian.kali ini,penulisanku bukan bersifat serius,tetapi jenaka dunia yang mahu aku tonjolkan.Kisah ini aku terbaca dari lukisan dunia dan beredar-edar hingga ke akhir penentuan masa oleh taqdir oleh yang maha Esa.

Permulaan cerita dengan adanya cinta,cinta dua insan yang diputar belitkan dengan ragam dunia,lantas bersama hingga masa berputar tidak disangka.Oh,terlihat tarikh di kalendar,rupanya hampir menjangkau sepuluh tahun saat perkenalan.Tidak sedar,kerana cinta menyelubungi jiwa nurani.

Lantas direka satu cogan,’K.A.A.W’, cogan kata yang mahu disatukan dengan berlian perkahwinan.Berlian itu cantik,bersinar,putih.Mungkin ini berlian yang ku cari bersama si dia.Aku dan dia cuba mendekati sinaran berlian,kerdipannya membuatkan ikatan cinta kami kian rapat.Direka satu pertemuan bagi menguatkan ikatan kasih,disembur dengan bauan harum.Maka keputusanya.Ya.

Ketika nun jauh diluar kota.Aku rasakan satu keanehan.Aku anggarkan ia burung merbok.Burung ini semulajadinya terbang tinggi.Tiap kali waktu senja,burung ini terbang ke sarang.Aku pasti berada ditepi jendela untuk memerhati gerak geri burung itu tadi.Nyata keanehanku bermula sejak ku bertemu dengan keunikan gaya terbangnya.Aku suka.Aku harus melihat keunikan ini dari semasa ke semasa.

Namun selepas aku berada dikota tempat ku bernyawa pada asalnya,aku lihat ada burung merbok yang sama seperti aku diluar kota.Punya sarang.Waktu pulang ke sarang juga hampir serupa.Namun terbangannya tidak seunik ketika aku lihat burung merbok diluar kota.Kini,caranya seakan tidak bersungguh.Terbangnya senget,seakan juga mahu merebahkan ke muka bumi.Ya.Tekaan ku tepat, burung tadi rebah.Namun secara gerak perlahannya ketika sebelum burung itu jatuh menyembah bumi,telah aku menyambutnya dengan belaian kasih dan sayang.Ku urut kepaknya,ke tiup kepalanya,agar ia mampu terbang selesa.Caraku Berjaya.Burung merbok kembali gah diangkasa.

Namun selepas beberapa hari ,selepas kejadian aku menyelamatkan burung itu tadi,aku tidak melihat kilasan burung itu tadi.Dimana ia berada?.Aku tertanya tanda kerisauan yang menebal.Rupanya,memang sudah tiada.Buktinya,sarangnya sudah hancur,mungkin dia bertapak di kawasan lain.Aku sedih.Aku rasakan dia meninggalkan aku tanpa menghargai jasaku.

Aku hampa.Aku kecewa.Cerita rekaan kalian baca.namun kesungguhan kalian ada maknanya.Kaitan kisah manusia aku adaptasikan menjadi satu gambaran dunia.Sukar untuk menterjemah secara asal.Namun bercerita secara mainan ini satu kemampuanku yang luar biasa.

Moga ianya jatuh tersimpang dari benak pengalaman kalian.

Kerana pahit hempedu tidak siapa yang mahu merasa kecuali insan gila.

Sejauh mana ‘aku’ berlari dan mencari aku tidak mahu melupakan burung merbok rekaan ‘aku’ tadi.Akan aku bingkaikan ia dalam hatiku.Walaupun ku tahu.Ia tidak akan terbang menemuiku.

Ia bukan cerita aku.Ia cerita rekaan.

Tidak pernah terjadi,namun realiti.

Mohamad Amirul Amin Maula Lokmanhakim | 12/8/11 | Jumaat |12 Ramadhan | Kajang,Malaysia |

No comments:

Post a Comment