Tuesday, May 26, 2009

DARUSSYIFA

AKTIVITI DARUSSYIFA’ & PETA
AKTIVITI DARUSSYIFA'

Darussyifa' diuruskan oleh Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia. Persatuan ini mempunyai ahli jawatankuasa yang bertanggungjawab terhadap pengurusan dan aktiviti Darussyifa'. Diantara aktiviti utama Darussyifa' adalah seperti berikut;

1. Klinik Rawatan Darussyifa'
2. Kuliah Agama
2.1 Kuliah Pengubatan Islam
2.2 Kuliah Tajwid
2.3 Kuliah Feqah
3.0 Majlis Zikir
4.0 Dakwah kepada bukan Islam
5.0 Dakwah kepada Orang-orang Islam
6.0 Pengambilan Pelajar Baru

1. Klinik Rawatan Darussyifa'

Klinik Darussyifa' ialah tempat rawatan yang dikunjungi oleh masyarakat yang memerlukan bantuan dalam mencari kesembuhan penyakit. Klinik Utama Darussyifa' terletak di Bandar Baru Bangi iaitu beralamat di No 5 Jln 1/7D, Bandar Baru Bangi, Selangor. Selain daripada di Bangi, cawangan Darussyifa juga terdapat ditempat-tempat lain seperti di Kampung Baru (Kuala Lumpur), Pahang, Terengganu, Perak, Johor dan tempat-tempat lain, (sila lihat Klinik dan Cawangan Darussyifa'.)

Berbagai jenis rawatan yang berikan, (sila lihat Jenis Rawatan). Segala khidmat masyarakat dan rawatan yang diberikan oleh Darussyifa' ini adalah secara percuma. Untuk tujuan rawatan, pesakit hanya perlu membawa air atau bahan-bahan tertentu mengikut keperluan seperti diminta oleh perawat. Klinik rawatan Darussyifa' memberi rawatan setiap hari (sila lihat Klinik dan Cawangan Darussyifa'). Bagaimanapun sepanjang bulan Ramadan klinik akan ditutup. Walaupun begitu masih ada perawat yang bertugas secara sukarela dibulan ramadhan untuk tidak menghampakan pesakit yang datang untuk berubat.

Selain daripada menerima kunjungan masyarakat ke Klinik Darussyifa', Perawat-perawat Darussyifa' juga sering menghadirkan diri kerumah pesakit yang berhajat. Keadaan ini bergantung kepada kelapangan Perawat. Untuk merawat tempat yang bermasalah (mungkin seperti ada gangguan makhluk halus) seperti dirumah kediaman, pejabat, sekolah dan kilang, biasanya perawat-perawat akan datang merawat secara berkumpulan iaitu diantara 20 hingga 40 orang. Untuk mendapatkan rawatan memulihkan tempat yang bermasalah, pihak yang berhajat dinasihatkan supaya menulis surat kepada pengerusi Darussyifa' (sila lihat Carta Organisasi Darussyifa')
..ke atas.


2. Kuliah Agama

Darussyifa' turut menganjurkan kuliah agama. Kuliah agama yang dianjurkan seperti berikut;

i. Kuliah Pengubatan Islam,
ii. Kuliah Tajwid dan
iii. Kuliah Feqah.

Kuliah Pengubatan dan Kuliah Tajwid adalah hanya untuk mereka yang telah mendaftarkan diri seagai Pelajar Pengubatan sahaja, menakala Kuliah Feqah adalah umum untuk orang ramai.
..ke atas.

2.1 Kuliah Pengubatan Islam

Kuliah Pengubatan Islam diadakan pada hari Isnin setiap minggu selepas solat Isyak berjamaah. Kuliah ini diadakan di tingkat satu Bangunan Darussyifa Bandar Baru Bangi. Kuliah disampaikan sendiri oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din. Bagaimanapun dalam tajuk-tajuk rawatan tertentu ia di sampaikan oleh Ustaz yang berkelayakan seperti Rawatan Santau disampaikan oleh Ustaz Mokhtar Kasan. Untuk menghadiri Kuliah ini perlulah mendaftarkan diri sebagai pelajar terlebih dahulu. Sila lihat Permohonan Menjadi Ahli.
..ke atas.

2.2 Kuliah Tajwid

Kuliah Tajwid diadakan dua minggu sekali iaitu pada hari Sabtu minggu pertama dan ketiga dalam setiap bulan. Kuliah ini bermula dari jam 9:00 pagi hingga 12:00 tengahari. Kuliah ini juga diadakan di tingkat satu Bangunan Darussyifa Bandar Baru Bangi. Kuliah disampaikan oleh Guru-guru tajwid yang berkelayakan. Kuliah ini memberi keutamaan kepada pelajar-pelajar yang baru menyertai Kuliah Pengubatan Islam. Kuliah ini diwajibkan kepada mereka yang mendapat markah yang rendah dalam temuduga. Tujuannya ialah untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan yang terdapat dalam bacaan-bacaan asas doa rawatan, terutamanya yang melibatkan ayat-ayat suci al-Quran.
..ke atas.

2.3 Kuliah Feqah

Kuliah Feqah ini adalah umum untuk semua yang diadakan dua kali dalam sebulan iaitu pada hari Khamis minggu pertama dan ketiga dalam setiap bulan. Kuliah ini bermula selepas Solat Maghrib berjamaah. Kuliah ini juga diadakan di tingkat satu Bangunan Darussyifa Bandar Baru Bangi. Kuliah Feqah disampaikan sendiri oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din. Kuliah biasanya berlangsung selama 2 jam. Sejam yang pertama disampaikan Kuliah Agama yang berpandukan daripada kitab-kitab feqah kemudian Tuan Guru akan menjawab soalan-soalan yang dikemukakan secara lisan atau bertulis.
..ke atas.


3. Majlis Zikir

Majlis Zikir diadakan pada setiap minggu iaitu pada hari Isnin bermula dengan solat Maghrib berjamaah. Majlis Zikir ini diadakan di tingkat satu Bangunan Darussyifa Bandar Baru Bangi. Majlis Zikir dipimpin sendiri oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din. Ketika ketiadaan Tuan Guru ia dipimpin oleh ustaz yang berkelayakan. Pelajar-pelajar yang baru menyertai Darussyifa' dan belum diijazahkan adalah wajib untuk menghadiri Majlis Zikir ini. Pelajar-pelajar senior juga digalakkan untuk menghadiri Majlis Zikir ini untuk memantapkan lagi pertahanan diri dan kekuatan rohani.
..ke atas.

4. Dakwah kepada bukan Islam

Darussyifa' juga mempunyai aktiviti yang penting iaitu berdakwah kepada orang-orang bukan Islam dan membantu serta membimbing orang-orang yang baru memeluk Islam (mualaf). Aktiviti ini diuruskan dibawah unit khas yang dinamakan Unit Dakwah. Unit ini terletak di bawah Perlembagaan Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam. Ia ditubuhkan pada 20hb Mei 2003. Tujuan unit ini ditubuhkan ialah untuk memelihara kebajikan orang yang baru memeluk agama Islam. Pada ketika ini, unit ini diketuai oleh seorang pendakwah iaitu Tuan Haji Ahmad Fitri Abdullah dan dibantu oleh isterinya Hajah Nazrin Mohamad Basha. Beliau mengetuai unit ini dengan gelaran Pengarah Dakwah.

Ketika ini (2006), bangunan untuk Unit Dakwah ini sedang di dalam perancangan. Tanah wakaf Darussyifa' di Mukim Dengkil Daerah Sepang seluas dua ekar insya'Allah akan dibangunkan untuk membina bangunan bagi menempatkan pejabat, rumah persinggahan bagi mualaf dan perkara-perkara lain yang berkaitan. Sumber kewangan buat masa ini diperolehi melalui sumbangan ahli korporat dan orangramai. Pendakwah-pendakwah yang dilantik juga membantu pengarah unit ini memberi kursus kepada para mualaf yang ditempatkan di Pusat Dakwah atau tempat lain.
..ke atas.

5. Dakwah kepada Orang-orang Islam

Selain daripada yang disebut sebelum ini, diantara bentuk aktiviti Darussyifa' ialah menyampaikan dakwah kepada orang ramai. Sebagai contoh, pesakit yang datang dengan tidak menutup aurat yang sempurna diminta untuk berbuat demikian terutama semasa sesi rawatan. Malah pihak pentadbiran turut menyediakan pakaian khas untuk memudahkan mereka menutup aurat. Terbukti cara ini berkesan kerana ada sesetengah pesakit berpakaian lebih sopan apabila datang berubat kali kedua.

Darussyifa' juga mengajak orang ramai supaya mendekatkan diri dengan Allah. Mereka yang sakit diminta sentiasa bermunajat dan melakukan solat hajat atau solat malam untuk memohon kepada Allah agar menyembuhkan penyakit yang dihidapi. Secara tidak langsung ini merupakan satu didikkan kepada orang ramai dalam mendekatkan diri mereka kepada Allah s.w.t. Mereka juga dapat menyedari kelemahan manusia bahawa keangkuhan mereka yang terlibat dalam bidang perubatan tidak mendatangkan manfaat.
..ke atas.

6. Pengambilan Pelajar Baru

Darussyifa' juga menjalankan aktiviti pengambilan pelajar baru yang ingin belajar ilmu pengubatan Islam. Pengambilan pelajar baru diadakan pada setiap tahun. Permohonan boleh dikemukakan dengan mengisi borang yang disediakan. Borang tersebut boleh didapati di pejabat Darussyifa'. Borang permohonan biasanya dikeluarkan pada bulan November dan tarikh tutup permohonan pada pertengahan bulan Disember. Biasanya jawatan kuasa khas ditubuhkan untuk mengendalikan pengambilan pelajar baru. Mereka ditugaskan untuk menapis semua permohonan dan menemuduga. Tujuan mereka ditemuduga ialah untuk memastikan setiap orang yang ingin menyertai Kuliah Pengubatan mempunyai asas tentang bacaan al-Quran. Temuduga tersebut biasanya diadakan sebulan selepas tarikh tutup permohonan. Semua permohonan perlu disokong oleh seorang ahli lama. Tahap umur untuk belajar di Darussyifa' adalah bergantung kepada keputusan jawatankuasa biasanya 18 tahun keatas. Dalam satu-satu sesi jumlah pelajar baru yang diambil adalah diantara 100 hingga 220 orang

No comments:

Post a Comment